به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

نقش زئولیت‌ها در درمان بیماری حیوانات چیست؟

پیش از آن که به نقش زئولیت‌ها در درمان بیماری حیوانات بپردازیم،باید بدانید که زئولیت ها یکی از مواد معدنی بسیار مفید و پر کاربرد هستند که به دو روش طبیعی و مصنوعی تولید شده و بسیار مفید می باشند.یکی از کاربردهای زئولیت ها در درمان بیماری حیوانات می باشد که در ادامه بدان می پردازیم.

زئولیت ها مواد معدنی بسیار پر کاربردی بوده که از آنها در موارد بسیاری از جمله در آکواریوم،بستر مرغداری،کف سازی ،پزشکی، مکمل غذای دام و طیور و.. استفاده می شود.

 

جهت خرید زئولیت بستر مرغداری کلیک کنید.

یا با این شماره تماس بگیرید. ۰۲۱۴۴۹۵۰۵۵۰-۰۹۱۹۶۰۶۰۳۵۷

نقش زئولیت‌ها در درمان بیماری حیوانات

پیش از آنکه به نقش زئولیت ها در درمان بیماری حیوانات بپردازیم ابتدا باید بدانیم زئولیت چیست و توسط چه کسی کشف شد.

زئولیت چیست؟

اصطلاح زئولیت برای اولین بار در سال 1756 توسط اکسل فردریک کرونشتت (baron a.f cronstedt)، کانی شناس سوئدی شناسایی و مطرح شد.

زئولیت‌ یک ماده معدنی حاوی آلومینوسیلیکات‌ های ریز و متخلخل کریستالی هیدراته است که ساختار آنها کانال ها و یا حفره هایی با ابعاد مولکولی (قطر ۰٫۳-۱٫۵ نانومتر) را در بر می گیرد. زئولیت ها کاربردهای صنعتی گسترده‌ای را بعنوان کاتالیزور، جاذب و مبدل یونی دارند.

قابل توجه است که در زندگی روزمره، زئولیت های متفاوتی وجود دارند و به طور گسترده به عنوان جاذب، مبدل یونی در شوینده ها، صنعت پزشکی ، کشاورزی ، یا بعنوان کاتالیزور در فرآیندهای صنعتی، پالایش نفت و یا پتروشیمی، مواد شیمیایی و تصفیه آب استفاده می شوند.

در ادامه به نقش زئولیت‌ها در درمان بیماری حیوانات نیز می پردازیم.

 

جهت مطالعه ادامه مطلب و کسب اطلاعات بیشتر درباره زئولیت و انواع آن،کلیک کنید.

نقش زئولیت‌ها در درمان بیماری حیوانات

نمونه های زئولیت

پیش از انکه به نقش زئولیت‌ها در درمان بیماری حیوانات نیز بپردازیم باید بدانید که،امروزه زئولیت های مختلفی در سراسر جهان شناخته شده‌اند. که از رایج ترین های آن ها می توان به کلینوپتیلولیت، موردنیت، فیلیپسیت، چابازیت،انالسیم و لومونتیت نیز اشاره کرد.

گفتنی است که آفریت، پالینگیت، باریریت و مازیت بسیار نادر هستند. و کلینوپتیلولیت یکی از فراوان ترین نوع این ماده به صورت طبیعی می‌باشد. و بیشترین کاربرد را نیز دارد

تاثیر زئولیت در بدن حیوانات چیست؟

محققان به این نتیجه رسیده اند که زئولیت های طبیعی و مصنوعی علاوه بر نقش در بهبود عملکرد حیوان، در جلوگیری از مسمومیت با آمونیاک، فلزات سنگین، عناصر رادیواکتیو و کاهش نقایص اسکلتی متابولیک نیز مؤثر می باشند.

در این مقاله(نقش زئولیت‌ها در درمان بیماری حیوانات) میخوانیم که زئولیت های مصرف شده توسط حیوانات در بسیاری فرآیندهای بیوشیمیایی از طریق تبادل یونی، جذب و کاتالیز نیز شرکت می کنند.

 

جهت خرید زئولیت خوراکی برای دام و طیور کلیک کنید.

 

کاربرد زئولیت در خوراک

 درمان بیماری حیوانات توسط زئولیت ها

در ادامه مقاله(نقش زئولیت‌ها در درمان بیماری حیوانات) به شرح  اثرات زئولیت ها بر برخی بیماری های حیوانات و روش های کنترل آن نیز می پردازیم :

پیشگیری از سندرم اسهال:

محققان با انجام تحقیقات فراوان در نقش زئولیت‌ها در درمان بیماری حیوانات ،به این نتیجه رسیده اند که استفاده از زئولیت ها در جیره غدایی حیوانات، بروز، شدت و مدت اسهال را در گوساله ها و خوک ها کاهش می دهد.
مکانیسم دقیق این اثر تاکنون به درستی شناخته نشده است، البته مدارکی وجود دارد که استفاده از زئولیت ها موجب حذف عوامل متعددی که مستعد کننده و موجب ناراحتی های گوارشی هستند می شوند.

مسمومیت با فلزات سنگین و جذب عناصر رادیواکتیو:

همانطور که پیشتر در این مقاله(نقش زئولیت‌ها در درمان بیماری حیوانات) گفتیم، زئولیت ها به دلیل ظرفیت تبادل یونی بالایی که دارند. به طور مؤثری برای پیشگیری از مسمومیت با فلزات سنگین در حیوانات بکار می روند.
در سال 1983 دانشمندی بنام پوند و همکاران آن دریافتند، که افزودن زئولیت یا همان کلینوپتیلولیت به جیره غذایی موش های صحرایی آنها را در برابر سمیت سرب محافظت می کند. (زمانی که نسبت کلینوپتیلولیت به سرب ۱۰ به ۱ باشد).

کاهش بروز عفونت های انگلی:

طبق تحقیقاتی که بر روی نقش زئولیت‌ها در درمان بیماری حیوانات انجام شد و با در نظر گرفتن نتایج آزمایشات انجام شده بر روی موش های صحرایی و قابلیت تاثیر گذاری زئولیت ها بر عفونت های انگلی، استفاده از آن ها در سایر گونه های حیوانی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
مطابق یافته های ولز و مک هاو (۱۹۸۳) استفاده از کلینوپتیلولیت به مقدار ۱۰ درصد در جیره موش های صحرایی درگیر شده ،حذف انگل ها از روده را تسریع می نماید.

 

نقش زئولیت‌ در درمان بیماری حیوانات

 كاربرد زئولیت در دامپروری

قابل ذکر است که در همه جای دنیا استفاده از زئولیت خوراکی بعنوان مكمل غذايی دام ها و طيور بسيار مرسوم است.بعنوان مثال در كشور ژاپن با افزودن كلينوپتيلوليت و موردنيت به رژيم غذايی خوك ها، و نشخواركنندگان، توانسته اند ميزان رشد آن ها را بهبود بخشند.
علاوه بر اين در گروه های ازمایشی که در غذای آنها از زئولیت استفاده شده بود. مريضي و مرگ و مير كمتری نسبت به ساير گروه ها مشاهده گرديده است .

در تغذیه دام از زئولیت طبیعی استفاده کنیم یا مصنوعی؟

قابل ذکر است که تاثیر زئولیت ( زئولیت در دام و طیور) در افزایش رشد دام به عواملی مانند نوع زئولیت، ویژگی های آن، میزان زئولیت مصرفی و حتی نوع و سن دام نیز بستگی دارد.

کارشناسان در آزمایشی که به منظور مقایسه تاثیر کاربرد زئولیت طبیعی و مصنوعی بر رشد دام داشتند.به این نتیجه رسیدند که افزودن 3 درصد زئولیت طبیعی کلینوپتیلولیت به جیره غذایی دام، موجب افزایش قابل توجه وزن بره های جوان می شود.در حالی که زئولیت مصنوعی نه تنها باعث افزایش وزن نشده بلکه در روند رشد دام هم اختلال ایجاد می کند.

کاربرد زئولیت در دامپروری

مزیت استفاده از زئولیت در تغذیه دام و طیور

زئولیت (کلینوپتیلولیت) موجب کند شدن حرکت خوراک در دستگاه گوارش میشود. بدین وسیله موجب افزایش هضم و جذب مواد مغذی میگردد. همچنین با برخی از ترکیبات سمی مانند اوره، آمونیاک، نیتروژن، عناصر سنگین و مواد دیگر نیز متصل شده و به طور پایدار از سو هاضمه پیشگیری می کند.

جذب سموم قارچی توسط زئولیتهای طبیعی و مصنوعی (سنتیک)

بدلیل اینکه بیش از یک چهارم محصولات کشاورزی جهان به سموم قارچی آلوده هستند، که این موضوع موجب کاهش ارزش غذایی محصولات شده و همچنین سبب افت کیفی و کمی در تولیدات دامی و طیور می‌گردد. به منظور رفع این مشکلات از زئولیت(زئولیت بستر مرغداری) استفاده می کنند.

گفتنی است که آلومینیوم سیلیکات های تجاری با اتصال انتخابی به سموم قارچی مانند آفلاتوکسین ها مانع از جذب آن ها از روده باریک می‌گردند. و بوسیله همین خاصیت زئولیت ها در جذب سموم کیتهای تشخیص سریع اینگونه سموم توسط دانشمندان از دانشگاه ابداع گردیده است در ساختمان این کیتها لوله‌هایی تعبیه شده که با زئولیتهای خاص پر می‌شود. این ستون از زئولیتهای توانایی جذب مقدار معینی از سموم قارچی را دارند.

 

 زئولیت در دامپروری

مقایسه مصرف و عدم مصرف زئولیت در تغذیه دام

مامپتون و فیشمن در سال 1977 بیان کردند که ،افزودن زئولیت (بعنوان یک منبع ذخیره ترکیبات نیتروژنی به غذای حیوانات)،از افزایش بیش از حد آمونیاک در شکمبه حیوان در آخر هر وعده غذایی پیشگیری می کند.

و در صورت کاهش غلظت آمونیوم، آن را آزاد کرده و در اختیار میکروب های موجود در دستگاه گوارش دام قرار می دهد. در چنین حالتی زئولیت ها از طریق جلوگیری از افزایش PH و غلظت آمونیوم در سرم خون، خطر مسمومیت را کاهش داده و موجب افزایش کیفیت شیر می گردند.

نتیجه‌گیری

با توجه به اثرات فراوان زئولیت ها در تغذیه دام و طیور به شما توصیه می کنیم که از این ماده مفید در جیره غذایی حیوانات خود استفاده کنید تا شاهد اثرات بسیار مفید این ماده باشید.

 

به منظور استعلام قیمت انواع زئولیت همچنین زئولیت خوراکی می توانید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید.

به همین علت مشاوره رایگان قبل از خرید توسط کارشناسان ما ارائه می گردد.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *