به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

کاربرد زئولیت در پزشکی

زئولیت ها مواد معدنی بسیار مفیدی هستند. که در صنعت کاربردهای فراوانی دارند.در این مقاله شما را با کاربرد زئولیت در پزشکی و تاثیر مثبت آن بر بدن انسان آشنا می کنیم.با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات خود را در ارتباط با زئولیت و کاربرد آن در علم پزشکی بیابید.

زئولیت چیست و چگونه پیدا شد؟

زئولیت Zeolite یکی از کانی ها با قدرت جذب بالا در طبیعت بوده. و یک نام مشترک برای بیش از ۲۴۰ ساختار  ویژه و منحصر به فرد است. که ۴۰ نوع آن ها در طبیعت یافت می شود. گفتنی است. که این ماده برای اولین بار در سال 1756 توسط اکسل فردریک کرونستد که یکی از کانی شناسان روس بود شناسایی و معرفی شد.

این کانی به سنگ جوشان نیز معروف می باشد. چرا که آب موجود در آن پس از قرار گرفتن در برابر فوتک کانی شناسی بخار می گردد. زئولیت که در خانواده آلومینوسیلیکات ها قرار دارد، به روش های طبیعی و مصنوعی تولید میشود.در ادامه شما را با انواع کاربردهای زئولیت در زمینه پزشکی آشنا می کنیم.

جهت مطالعه ادامه مطلب و کسب اطلاعات بیشتر درباره زئولیت و انواع آن،کلیک کنید.

کاربرد زئولیت

در دهه‌های اخیر زئولیت ها کاربردهای متنوعی را در زمینه جذب، کاتالیز، صنعت ساختمان، کشاورزی، اصلاح خاک و انرژی پیدا کرده‌اند.

گفتنی است که از زئولیت ها به طور گسترده ای به عنوان کاتالیزور و جاذب استفاده می شوند. ساختار منافذ کاملاً مشخص و اسیدیته قابل تنظیم، آنها را در واکنش‌های مختلف بسیار فعال می‌کند.در شیمی، از زئولیت ها برای جداسازی مولکول ها (فقط مولکول ها) استفاده می شود.

چرا زئولیت برای سلامت انسان موثر است؟

زئولیت ها دارای خاصیت جذب بالایی می باشند. به همین علت است که از آن در زمینه های مختلف پزشکی به وفور استفاده می شود.گفتنی است که یکی از مهم ترین خواص زئولیت ها تبادل یونی هوشمندانه آن است، به طوری که عناصر جدول مندلیف را می توان به آن متصل و آن را وارد بدن انسان کرد.

به عبارت دیگر از زئولیت ها می توان به عنوان حامل عناصر ضروری بدن جهت رفع مشکل کمبود آن ها نیز استفاده کرد. از سوی دیگر ساختمان کریستالی زئولیت ها به گونه ای است که مواد شیمیایی اولیه خودش تجزیه نمیشود. به همین علت است که آن را ترکیب دائمی می نامند.

 

 زئولیت در پزشکی

کاربرد زئولیت در پزشکی

زئولیت ها مواد بسیار پر کاربردی هستند که در علم پزشکی بسیار مورد توجه محققان قرار گرفته اند. در ادامه به معرفی پر اهمیت ترین کاربردهای آنها در علم پزشکی نیز می پردازیم.

صنعت دارو رسانی

با توجه به زیست سازگاری و متخلل بودن زئولیت ها، از آنها می توان بعنوان حاملی برای دارو رسانی هدفمند استفاده کرد. استفاده از زئوليت ها در دارورساني يكي از بزرگترين و جديدترين كاربردهاي پزشكي اين ماده است.

ظرفیت انتخاب پذیری، جذب و رهایش کنترل شده یون ها توسط زئولیت در سال 2014 توجه محققان را به خود جذب کرده است.بدین ترتیب با استفاده از مخلوط مواد سازنده داروها با كلينوپتيلوليت و زئولیتهای سنتزی،در توليد داروهاي انساني تحولی شگرف رخ داده است.

برخي از داروها مانند ويتامين ها( كه محل جذب آن ها روده است)،نسبت به pH اسيدي دستگاه گوارش حساس هستند، به همین علت تحقیقی در سال 2016
روی جذب توکوفرول (Tocopherol) ،که منبع ویتامین E می باشد. به همراه حامل
زئولیت طبیعی انجام شد.

تاثیر زئولیت بر درمان مشکلات معده و روده

گفتنی است که تعدادي از داروهاي خوراكي مانند: مترونيدازول،سولفامتوكسازول و آسپرين باعث ايجاد برخي از مشكلات معده و روده شديدی ميشوند. بنابراين نياز به حامل هايي دارند.كه اين داروها را از قسمت ابتدايي دستگاه گوارش عبور داده و ميزان آثار منفي آن ها را كاهش دهند.

قابل ذکر است که با ایجاد تغییر سطحی در زئولیت، می توان داروهای مختلفی در این زیست ماده بارگذاری کرد. و به میزان رهایش مد نظر رسید. بعنوان مثال محققان توانسته اند با اصلاح سطح زئولیت طبیعی از آن بعنوان حاملی برای تقویت و رهایش داروی دیکلوفناک (Diclofenac) استفاده کنند.

معده

زئولیت به عنوان یک ماده ضد سرطان

در مطالعه دیگر که توسط محققان آمریکایی و کرواسی بررسی شد. دریافتند که زئولیت (کلینوپتیلولیت) بعنوان یک عامل ضد سرطانی عمل میکند. در آزمایشی که از کلینوپتیلولیت به صورت خوراکی به چند موش و سگ که دارای تومورهای متفاوتی هستند خورانیده شد. نتیجتا به بهبود سلامتی و کیفیت زندگی حیوانات منجر گردید.

ترمیم زخم

در تحقیقی که در سال 2014 در دانشگاه آمریکایی درکسل توسط میکاییل و همکارانش انجام شد.آن ها مخلوطی از زئولیت A و نیتریک اکساید را به صورت پماد در آورده و برای بهبود زخم استفاده کردند.

طبق این تحقیق، با انجام تست حیوانی،محققان به این نتیجه رسیدند که پس از گذشت 20 روز استفاده از پماد غیر زئولیتی، 85درصد زخم ها بهبود می یابد.

این در حالی است که زخم ها با استفاده از پماد زئولیت و نیتریک اکساید 95درصد بهبود یافته اند. در نتیجه از زئولیت و نیتریک اکساید می توان بعنوان یک داروی مطلوب ضدباکتریال و بهبود دهنده زخم نیز استفاده کرد.

زئولیت چگونه موجب کنترل خونریزی و ترمیم زخم می شود؟

از دگر كـاربردهاي پر اهميت زئوليت ها که در دو، سه سال اخیر مورد توجه محققان بوده است.استفاده از آنها براي كنترل خونريزي و ترميم زخم است. زئوليت ها به دلیل داشتن ساختار متخلخل ،شامل كانال هاي ميكرو و ماكرو قابليت جذب بالایی نسبت به سيالات محيطي دارند. از طرفي بار سطحي منفي آن ها، پتانسيلي
براي جلوگيري از خونريزي می باشد.

ضد باکتریال و ضد میکروبال

در حال حاضر مقاومت باکتریال نسبت به آنتی بیوتیک ها به صورت یک معضل جهانی (در امر درمان بیماری ها) در آمده است. به همین علت است که مواد زیست سازگار و گیاهان دارویی مختلف (در کنار حذف عوامل باکتریال) به کمک درمان بیماری امده اند.

به طور کلی زئولیت ها ضد رشد باکتری هستند ومعمولا آنها را با عناصری به کار میبرند که خاصیت ضد باکتریال بودن آن ها افزایش دهند.بدین ترتیب با بارگذاری کردن داروهای آنتی بیوتیک در داخل زئولیت ها می توان اثر ضد باکتری دارو مورد نظر را افزایش داد.

مثال:

درصد تاثیر ضد باکتریال داروی جنتامایسین همراه زئولیت 5-ZSM تقریبا چهار برابر داروی جنتامایسین همراه هیدروکسی آپاتیت است؛ این موضوع به این معنا است که میزان رشد باکتری در این زیست ماده زئولیتی کمتر می باشد.

 

زئولیت در درمان

پوشش دهی ایمپلنت

زئولیت ها به دلیل زیست سازگار بودن، خواص مکانیکی خوب، ساخت آسان همراه با هندسه پیچیده و قیمت مناسب مورد  توجه محققان در علم پزشکی قرار گرفته اند.

در سال2011 فردی به نام الیه نازکی، زئولیت A به ضخامت 4-1 میکرومتر را روی سطح یک آلیاژ تیتانیومی پوششدهی داد. سپس در نمونه دیگر آن،برای افزایش ضد باکتریال بودن قطعه، چند درصد نقره را داخل زئولیت بارگذاری کرده. و بر روی سطح قطعه تیتانیومی پوشش داد.

سپس محققان به این نتیجه رسیدند که دو قطعه همراه با زئولیت در تست سمیت زیست سازگاری مناسبی از خود نشان دادند و قطعه ای که همراه با زئولیت و نقره بوده است. مقدار کمی باکتری رشد و گسترش می یابد. این تحقیق بیانگر آن است.که پوشش دهی زئولیت ها بر روی قطعه تیتانیومی ،کاربردی مثبت بوده.که از این ویژگی آنها می توان در ایمپلنت های اورتوپدی و دندان پزشکی نیز استفاده کرد.

حذف یون های مضر در بدن

معمولا از مواد متخلخل بعنوان مواد جاذب یون های فلزی استفاده می شود. چرا که دارای مساحت سطحی بالایی می باشند.

گفتی است که زئولیت ها عناصر مضری مانند جیوه، آرسنیک و کادیوم را به دام می اندازند. این عناصر عامل برخی از سرطان ها و بیماری های قلبی می باشند. چرا که با کاهش این عناصر در خون، احتمال ابتلا به سرطان کاهش می یابد.

محققان در سال 2014 طی تحقیقاتی که روی زئولیت ها و کیتوسان با نسبت های مختلف برای جذب عناصر مضر مانند مس و سرب نشان دادند.به این نتیجه رسیدند که این زیست ماده به غلظت یونهای فلزی، زمان در تماس بودن برای جذب و نسبت زئولیت به کیتوسان نیز وابسته است.

بر طبق این بررسی ها به این نتیجه رسیدند که نسبت ترکیب یک به یک بیشترین تخلخل و جذب را داشته است.که بالاترین میزان جذب مربوط به یون مس که به طور تقریبی 89 g/mg بوده .در حالی که برای یون سرب به طور تقریبی 60 g/mg بوده است. این میزان جذب در غلظت های متفاوت نیز بررسی شده.و طبق این تحقیقات بدین نتیجه رسیدند.که با افزایش میزان غلظت مقدار جذب نیز افزایش می یابد. و در غلظت 150/mg بیشترین جذب نیز به دست آمده است.

 

دارو

 پر کردن ریشه دندان

زئولیت ها به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریال،بسیار مورد توجه دندان پزشکان قرار گرفته اند. به همین علت است که محققان درصدد استفاده از این ماده به منظور پر کردن ریشه دندان هستند.

سوالات متداول درباره زئولیت

به چه علت از زئولیت به عنوان داروی ضد اسهال استفاده می شود؟

همانطور که می دانید درصد قابل توجهی از مایعات بدن را آب تشکیل می دهد.به همین علت است که از زئولیت می توان برای کنترل حجم مایعات بدن نیز استفاده کرد.به همین دلیل زئولیت را به عنوان داروی ضد اسهال مصرف میکنند که برای اختلالات گوارشی نیز مفید است.

تاثیر استفاده از زئولیت طبیعی بر سطح pH بدن

زئولیت طبیعی کمک کننده ،رساندن سطح pH بدن به مقدار نرمالش
می باشد. و آثار کمبود pH بدن را کاهش میدهد.گفتنی است که pH بیش
از حد کم، زمینه را برای ابتال به سرطان، کاهش فعالیت مغز و همچنین
ایجاد افسردگی، اضطراب، توهم و بیحسی فراهم می کند.در ادامه به شرح چند مورد از کاربردهای زئولیت در علم پزشکی نیز می پردازیم.

خرید زئولیت

یکی از اصلی ترین کاربردهای زئولیت در علم پزشکی می باشد.علاوه براین، این کانی در کشاورزی، تصفیه آب استخر شنا و همچنین مکمل های غذایی برای دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت خرید انواع زئولیت می توانید با گروه صنعتی ما تماس بگیرید. باید به این نکته توجه شود که ممکن است نوع زئولیت مورد استفاده در هر یک از صنایع با هم تفاوت هایی داشته و راندمان آنها با هم متفاوت باشد.

به همین علت مشاوره رایگان قبل از خرید توسط کارشناسان ما ارائه می گردد.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با کاربردهای زئولیت کلیک کنید.

 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *