شاركها:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

پوکه سیاه چیست؟

پوکه سیاه در واقع یک پوکه معدنی محسوب می‌شود که به سبب رنگ سیاه، به این نام شهرت دارد. بر اثر فعالیت‌های مداوم آتشفشانی پوکه‌های سیاه در دهانه آتشفشان حاصل می شوند. معمولاً گدازه‌های آتش‌نشان بعد از فرود در سطح زمین به طور کامل سرد شده و در اندازه‌های گوناگون به دانه‌های متخلخل تبدیل می شوند و  یکی از پرکاربردترین پوکه ها ایجاد خواهد شد.

مشخصات پوکه سیاه

پوکه سیاه بر اثر فشار و حرارت بسیار بالا تولید شده و به همین خاطر نیز میزان سختی آن بالا است. پوکه های معدنی سیاه رنگ بسیار مقاوم بوده و وزن کمی دارند، بر اساس اندازه در انواع ماسه ای، بادامی و نخودی دسته بندی شده اند.

پوکه های سیاه براساس دانه بندی یا همان اندازه‌ای که داشته دسته‌بندی شده و از لحاظ تخلخل در سطح بالایی قرار دارند. ترکیبات معدنی در پوکه‌های سیاه رنگ با همدیگر متفاوت بوده و میزان درصد هر کدام رنگ پوکه را مشخص خواهد کرد.‌

پوکه معدنی سمنان با رنگ سیاه در مقایسه با سایر پوکه ها دارای املاح معدنی بیشتری بوده و رنگ تیره تری نیز دارد. میزان آهک در ساختار پوکه معدنی سیاه نسبت به نوع سفید، کمتر بوده و به همین خاطر پوکه های مستحکم تری هستند.

پوکه معدنی سیاه رنگ بهتر است یا پوکه سفید؟

معمولاً میزان آهک در ترکیبات پوکه‌های خاکستری و سفید رنگ بیشتر بوده به همین دلیل میزان استحکام آنها در مقایسه با پوکه های سیاه رنگ، کمتر است. رنگ پوکه در کیفیت و مرغوبیت آن تاثیری نداشته و شما می‌توانید به صورت ترکیبی از هر دو نوع برای پروژه‌های مختلف به راحتی استفاده کنید.

مزیت های پوکه های سیاه رنگ معدنی

می‌توان به عنوان عایق حرارت و صوت، از پوکه سیاه به دلیل تخلخل فراوان آن استفاده کرد. پوکه سیاه در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم بوده و از این جهت در پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای کم شدن بار مرده سازه در پروژه های عمرانی و ساختمان سازی، پوکه سیاه به دلیل سبک وزن بودن استفاده می شود.

در واقع مهندسین برای مقاومت بیشتر سازه در برابر نیروهای جانبی از جمله زلزله، سعی دارند سازه ای با وزن سبک ایجاد کنند که پوکه معدنی سیاه رنگ تمام ویژگی های لازم را برای این کار دارد. پوکه سیاه از رشد آفات و حشرات به طور کامل جلوگیری کرده و دارای خاصیت ضد باکتریال می‌باشد.

پوکه سمنان سیاه رنگ یک محصول معدنی متنوع از لحاظ اندازه و شکل بوده، به همین خاطر در پروژه‌های گوناگون به راحتی می‌توان از نوع مناسب آن استفاده کرد. میزان مقاومت فشاری پوکه سیاه در برابر ضربه‌ها و صدمات بسیار بالا بوده، میزان دوام و ماندگاری آن فوق العاده زیاد است. پوکه معدنی سیاه در دگرگونی ها و فرسایش ها دچار صدمه نشده و از درجه سختی بسیار بالایی برخوردار است.

استحکام زیاد و مزیت های دیگر پوکه معدنی سیاه سبب شده است تا در ساختمان سازی بسیار به کار رفته و موجب افزایش کیفیت ساختمان شود.

 

کاربرد پوکه سیاه 

همچنین بخوانید : قیمت زئولیت دامی

از پوکه معدنی سمنان که بافتی سیاه رنگ داشته معمولا برای ساخت بلوک های مستحکم و کاربردی استفاده می شود. در صنعت ساخت و ساز برای ساختن بلوک‌های سبک وزن از پوکه سفید سمنان یا پوکه سیاه رنگ آن استفاده فراوان می‌شود. امروزه در تولید و ساخت اکثر مصالح ساختمانی از پوکه های معدنی به خصوص نوع سیاه رنگ آن استفاده بسیار می شود.

مهندسین برای ایجاد شیب بین طبقات یا شیب‌بندی پشت بام ساختمان از پوک معدنی سیاه رنگ یا پوکه سفید استفاده می‌کنند. این ماده معدنی سبک وزن سیاه رنگ در راهسازی، ساخت تونل و سد نیز بسیار پرکاربرد است. علاوه بر آن پوکه معدنی سیاه سمنان در پروژه‌های کشاورزی، ساختمان سازی، تصفیه کردن فاضلاب و آب نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً در کشاورزی برای قلم زدن گیاهان و تبخیر نشدن سریع آب، از پوکه های معدنی سیاه استفاده فراوان می شود.

معمولاً برای تولید آسفالت، قیر پشت بام، بتن و بلوک از پوکه سیاه استفاده می شود. همچنین کارایی پوکه سیاه در صنعت کشاورزی توجه بسیاری از کشاورزان را به خود جلب کرده است. اضافه کردن پوکه معدنی در خاک گلدان سبب مرطوب ماندن خاک آن شده و از پوسیدگی ریشه گل و گیاهان آن جلوگیری می کند.

کاربرد پوکه معدنی سیاه سمنان در موارد زیر توضیح داده شده است که عبارتند از:

  • املاح فراوان پوکه سیاه برای رشد گیاهان و تقویت ریشه آنها بهترین مکمل محسوب می شود.
  • برای مقاوم کردن ساختمان‌ها در مقابل آتش سوزی و حریق می‌توان از پوکه معدنی سیاه رنگ که ضد حریق بوده و میزان سختی بالایی به همراه داشته استفاده کرد.
  • برای سریع‌تر انجام شدن پروژه‌های ساخت و ساز می‌توان از پوکه سیاه استفاده نمود.
  • پیمانکاران برای کم شدن هزینه‌ها در پروژه‌های ساختمان سازی معمولاً از پوکه سیاه استفاده می‌کنند.
  • درختان و گیاهانی که به خاک آنها پوکه سیاه افزوده شده، بهتر رشد کرده و سالم ترند.
  • سیم کشی‌های متعدد و لوله‌کشی‌های مختلف در ساختار پوکه سیاه قابل انجام است.
  • اسفنجی بودن شکل ظاهری پوکه معدنی سیاه و داشتن فضاهای خالی فراوان و حفره‌ای سبب می‌شود که این پوکه در برابر صدا بهترین عایق باشد.

قیمت و نکات خرید پوکه سیاه

در زمان خریداری پوکه معدنی سمنان در رنگ سیاه و سفید حتماً باید به اندازه دانه ها، کیفیت و میزان تخلخل آنها توجه داشته باشید. پوکه های معدنی باکیفیت هیچ گونه ناخالصی همانند خاک به همراه نداشته و بسیار ساختار اسفنجی و متخلخلی دارند. قیمت خرید پوکه معدنی سیاه درجه یک و سبک وزن نسبت به سایر پوکه های درجه سه و چهار بیشتر است.

قیمت و نکات خرید پوکه سیاه

دقت کنید پوکه بی کیفیت و نامرغوب سیاه رنگ کارایی لازم را در پروژه های مختلف ساخت و ساز و کشاورزی نداشته، عمر کوتاهی نیز دارد. اگر پوکه معدنی سیاه دارای وزن بسیار زیاد، سطح صاف و ناخالصی همچون خاک باشد، یعنی کیفیت لازم را برای خرید ندارد.

با بررسی مشخصات ظاهری و ساختار پوکه سیاه به راحتی می‌توانید از میزان کیفیت و مرغوب بودن آن مطلع شوید. قیمت پوکه سیاه در بسته‌بندی‌های مختلف بر اساس اندازه، درصد املاح معدنی، مرغوب بودن، نوع بسته بندی و حجم آن تعیین خواهد شد.

اسمحوا لنا أن نعرف ما هو رأيك

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *