شاركها:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

چرا وزن پوکه های معدنی اهمیت دارد؟

پوکه معدنی به موادی گفته می‌ شود که در طبیعت یافت می شوند. سایر انواع پوکه معدنی دارای مزایای مهمی هستند و در رنگ های مختلفی نیز موجود می باشند. منحصر به فردترین ویژگی پوکه های معدنی مربوط به چگالی کم و سبک وزن بودن آنها است. این پوکه ها از جهت وزن سبکی که دارند در ساخت و ساز به زیادی به کار گرفته می شوند.

اطلاعاتی در مورد اهمیت وزن پوکه معدنی

چرا وزن پوکه های معدنی اهمیت دارد؟ در پاسخ به سوال مذکور باید گفت که وزن سبک پوکه های معدنی باعث می شود بار نسبی زیادی به سازه وارد نشود. این پوکه ها ضمن داشتن استحکام و مقاومت بی نظیر، خیلی سبک هستند؛ به همین خاطر در اغلب پروژه های مربوط به ساخت و ساز از آنها استفاده می کنند. بار کمی که پوکه معدنی دارد باعث می شود در مواقع ایجاد زلزله هیچ گونه خسارتی به ساختمان ها وارد نشود.

لازم است بدانید که هر چقدر سایز پوکه های معدنی بزرگتر باشد وزن آنها کمتر است. افزون بر موارد نام برده شده باید دانست که وزن سبک پوکه معدنی در قیمت آن هم تاثیرگذار است. از آنجایی که این پوکه ها وزن سبکی دارند بنابراین می توان حجم زیادی از آنها را با قیمتی مناسب تهیه کرد.

همچنین سبکی پوکه ها باعث افزایش سرعت العمل کارگران در حین ساخت و ساز می شود؛ بنابراین در طول مدت زمان کمتری بخش مهمی از کار، انجام می شود لذا در پرداخت هزینه به نیروی کار هم صرفه جویی می شود.

پایین بودن وزن پوکه های معدنی جابجایی آنها را هم راحت تر می کند. با توجه به موارد نام برده شده باید گفت که سبک بودن این پوکه بسیار با اهمیت است. یکی از مواردی که باعث شده میزان بکارگیری پوکه های معدنی زیاد باشد دقیقا همین وزن کم آنها است. وزن کم پوکه معدنی از هر نظر مزایای زیادی دارد. اگر به دنبال راهی برای شناخت سبک وزن ترین انواع پوکه معدنی هستید؛ لازم است خدمت شما عرض کنیم که هر چه سطح این پوکه ها متخلخل تر باشد وزن کمتری دارند

پوکه معدنی سبک چه کاربردی دارد؟

پوکه معدنی سبک چه کاربردی دارد؟

یکی از مهمترین مشخصه های اصلی پوکه معدنی به وزن کم آن تعلق دارد. وزن کم پوکه آن را به موادی مهم و درجه یک برای ساخت بتن، بلوک و شیب بندی سقف، تبدیل کرده است. سایر مصالحی که از پوکه معدنی ساخته می شوند وزن کمی دارند. علیرغم وزن کم این پوکه باید دانست که جزو مقاوم ترین مصالح هستند که استحکام آنها در طولانی مدت، هیچ تغییری پیدا نمی کند. کاربرد پوکه معدنی در انجام عملیات های مهم مربوط به ساخت و ساز مانند ساختمان سازی، راه سازی، سد سازی و تونل سازی کارآیی زیاد است؛ چرا که این پوکه ها از جهت وزن و مقاومت بالا اهمیت دارند.

حال بدانید که ساخت و ساز تنها یکی از موارد مربوط به استفاده از پوکه معدنی است. این پوکه های معدنی که در ساختار آنها مواد معدنی زیادی وجود دارد در زمینه های گوناگون دیگری هم نقش دارند.

برخی از کاربردهای دیگر پوکه معدنی مربوط به کشاورزی است؛ چرا که باعث اصلاح ساختار بافت خاک می شوند و به حاصلخیزی خاک کمک می کنند. از طرفی هم پوکه معدنی به مانند یک عایق حرارتی و رطوبتی عمل می کند؛ بنابراین به عنوان یک عایق مهم، جهت جلوگیری از اتلاف انرژی و هدر رفت آب نیز در زمینه های مختلف، کارآیی دارد.

در مواردی هم دیده می شود که پوکه های معدنی را درون آکواریوم می ریزند و با این کار اکسیژن مورد نیاز ماهی ها را فراهم می کنند. البته باید گفت که این پوکه ها عوامل بیماری زا  همانند باکتری ها و میکروب ها را نیز از بین می برند.

آیا وزن انواع پوکه معدنی یکسان است؟

تاکنون در رابطه با وزن کم انواع پوکه معدنی توضیحات زیادی بیان کردیم؛ اما باید دانست که وزن همه آنها برابر نیست. با توجه به این که پوکه های معدنی در مناطق و شرایط مختلفی تولید می شوند؛ پس وزن مخصوص آنها هرگز یکسان نیست. گاهی وزن پوکه ها می تواند مشخصه مهمی برای شناخت سطح کیفیت آنها باشد. طبق نظر کارشناسان مربوطه هر چقدر وزن پوکه های یافت شده در طبیعت کمتر باشد و خلل و فرج بیشتری در آنها دیده شود کیفیت بهتری دارند. در یک بیان کلی تر باید افزود که وزن کم در مورد همه انواع پوکه معدنی صدق می کند؛ اما وزن برابری ندارند. همانطور هم که بیان شد وزن کم پوکه دارای مزایای فراوانی است که همه آنها مورد توجه هستند.

مقاومت پوکه معدنی سبک

همچنین بخوانید : زئولیت پتاسیمی

مقاومت پوکه معدنی سبک چگونه است؟

پوکه معدنی، نوعی از سنگ می باشد که از مواد خارج شده از دهانه آتشفشان حاصل می شود. همانطور که می دانید موادی که از گدازه آتشفشان به سطح زمین راه می یابند در دماهای بسیار بالا تولید می شوند. این مواد که در دمای بالا حاصل می شوند بعد از رسیدن به سطح زمین سرد شده و پوکه ها را به وجود می آورند.

بنابراین می توان گفت چون پوکه ها در دمای زیاد ساخته می شوند مقاومت بی نظیری دارند. میزان مقاومت پوکه های معدنی به حدی زیاد است که در برابر سایر عوامل محیطی هیچ تغییر کیفیتی نمی دهند. به همان میزانی که وزن سبک پوکه ها مد نظر است مقاومت آنها نیز اهمیت دارد.

این پوکه ها در بحث مقاوم سازی و سبک سازی ساختمان ها کمک زیادی به افراد می کنند. با وجود پوکه های معدنی هزینه ها جانبی دیگر کاهش می یابد به همین خاطر با اهمیت دانسته می شوند. سایر خصوصیات خوب پوکه معدنی در انواع متنوع آن را به یک مصالح پرکاربرد تبدیل کرده است. حتی در زمان حال، این پوکه ها جایگزین برخی از مصالح ساختمانی بی کیفیت شده اند.

بنا به تمامی موارد و نکات مثبتی که از پوکه معدنی بیان شد؛ اگر کیفیت آن برای شما اهمیت دارد لازم است از مراکز معتبر خرید کنید. خوشبختانه اغلب پوکه های معدنی تولید شده در کشور ما از نوع مقاوم و با کیفیت هستند. شما باید با توجه به نیازی که دارید بهترین پوکه را برای خرید انتخاب نمایید.

اسمحوا لنا أن نعرف ما هو رأيك

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *