به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

تاثیر استفاده از پوکه معدنی در کف سازی

پوکه معدنی حاصل مواد مذاب خارج شده از دهانه آتشفشان ها می باشد که در دمای بسیار بالا فوران کرده و در گذر زمان به خاطر وجود آب باران، ایجاد می شود. پوکه های معدنی سبک وزن هستند و دارای کاربرد فراوانی در کف سازی و شیب بندی ساختمان، کشاورزی و … می باشند. پوکه معدنی خصوصیات مهمی دارد به همین خاطر در بخش های مختلف، به میزان زیادی مورد توجه قرار گرفته است.

کاربرد پوکه معدنی در کف سازی ساختمان

بدون شک یکی بهترین مصالح ساختمانی در کف سازی ساختمان ها پوکه معدنی است. کف سازی بدین معنا است که در داخل ساختمان مورد نظر یک سطح صاف و مناسب را به وجود می آورند. در حال حاضر استفاده از پوکه معدنی در ساختمان سازی و ایجاد کف سازی بسیار متداول است. پوکه های معدنی قطعاتی در دانه بندی ریز و درشت می باشند که وزن آنها خیلی ناچیز است. پوکه ها در بین سایر سنگ های معدنی دیگر، برتری فراوانی پیدا کرده اند به همین خاطر کاربردی هستند. سبک وزن بودن این نوع از سنگ معدنی آن را به یکی از مصالح اصلی و مهم جایگزین در صنعت ساختمان سازی تبدیل کرده است. این سنگ در سبک سازی ساختمان مزایای فراوانی دارد. از جمله مهمترین مزیت های پوکه معدنی در ساختمان سازی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

وجود آن باعث کاهش وزن سقف ساختمان و همینطور کاهش وزن کلی ساختمان می شود. مقاومت ساختمان را در برابر زلزله افزایش می دهد. قیمت مناسب و وزن سبک آن سبب صرفه جویی در هزینه موردنیاز جهت خرید مصالح مصرفی می شود. می توان آن را جایگزین سیمان کرد
که در این حالت نیاز به مصرف سیمان را تا حد زیادی کاهش می دهد. باعث طول عمر بیشتر کف سازی می شود به طوری که حداقل کف ساختمان تا 25 سال در حد عالی باقی می ماند. عایق صوتی محسوب می شود به همین خاطر در کف سازی بین طبقات هم کارایی زیادی دارد. باعث جذب رطوبت می شود لذا از ورود نم به کف ساختمان جلوگیری می کند. چون در ترکیب پوکه معدنی هیچ گونه ماده شیمیایی وجود ندارد بنابراین به تاسیسات و سیستم لوله کشی ساختمان هم خسارتی وارد نمی کند.

نحوه کف سازی با پوکه معدنی

کف سازی با پوکه معدنی
طریقه کف سازی با پوکه معدنی کار بسیار راحتی است. برای انجام این کار باید در ابتدا مخلوط پوکه را آماده کنید؛ حال مخلوط موجود را با دست و یا با استفاده از ماشین صاف کاری روی سطح بتن بریزید و آن را کاملا صاف کنید. بعد از اتمام صافکاری، باید صبر کنید که سطح ایجاد شده با پوکه معدنی کاملا خشک شود که به دلیل جذب رطوبت توسط پوکه حدودا چند هفته زمان نیاز است تا به طور کامل خشک شود. گاه برخی از افراد سطح پوکه ‌ها را با یک پوشش حفاظتی مثل پوشش اپوکسی یا رنگ مخصوص می پوشانند که این کار به افزایش مقاومت سطح، نسبت به سایش و خرابی ‌های شیمیایی کمک زیادی می ‌کند. امروزه پوکه معدنی به خاطر ایجاد یک سطح صاف و مقاوم، برای کف‌های بتنی، در انواع ساختمان ‌ها و صنایع گوناگون بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد. از جمله مهمترین و رایج ترین کاربرد پوکه معدنی می ‌توان به کف سازی کارخانه ‌ها، پارکینگ‌ ها، انبارها، محل ‌های عمومی و اداری، فروشگاه ‌ها و واحدهای مسکونی و … اشاره کرد.

تاثیر استفاده از پوکه معدنی در کف سازی

به کار گرفتن پوکه معدنی جهت کف سازی در پروژه‌های مهم ساختمانی و صنعتی، دارای تاثیرات فراوانی می ‌باشد به شرط آنکه اجرای آن صحیح و مناسب باشد. برخی از مهمترین تاثیرات پوکه در کف سازی بدین شرح می باشد.
• وجود پوکه معدنی باعث می‌ شود سطحی صاف و کاملاً هموار به وجود بیاید که در این حالت افزون بر بهبود زیبایی ساختمان، موجب افزایش راحتی به هنگام حرکت کردن افراد و کاهش خطر آسیب رسیدن به پاها می ‌شود.
• مقاومت مکانیکی کف ساختمان را به میزان قابل توجهی افزایش می ‌دهد به طوری که در برابر سایش، ضربه و فشار کاملا مقاوم می ‌باشد و از این نظر عمر مفید کف ساختمان را بالا می ‌برد.
• پوکی معدنی باعث ایجاد سطح ضد لغزش در ساختمان می ‌شود که از این نظر خطر لغزندگی را کاهش می ‌دهد. نگهداری و تمیزکاری سطح های ایجاد شده از پوکه معدنی کار بسیار راحتی می ‌باشد و چنین کف ‌هایی به سهولت قابل شستشو هستند. می‌ توان با استفاده از رنگ ‌های متنوع پوکه معدنی کف سازی ساختمان را در قالب طرح‌ های مختلفی ایجاد کرد که در این صورت باعث افزایش زیبایی هم می شود.

ویژگی های مهم پوکه معدنی

همواره ویژگی های خوب یک محصول سبب برتری آن نسبت به بسیاری از مواد مشابه می شود و پوکه معدنی هم از این قاعده مستثنی نیست. ویژگی های خوب پوکه معدنی سبب شده که امروزه به فراوانی مورد توجه مهندسان قرار بگیرد.

• پوکه معدنی سبک وزن است و بار نسبی ساختمان را کاهش می دهد.
• از جهت حرارت و صدا می توان پوکه معدنی را عایقی مناسب در نظر گرفت.
• در برابر گرمای زیاد و آتش مقاوم است.

• چسبندگی پوکه معدنی زیاد است و قابلیت مخلوط شدن با ملات دیگر را دارا می باشد.

• دانه های پوکه معدنی با مواد شیمیایی هرگز واکنش نمی دهند به همین خاطر دچار خوردگی و پوسیدگی نمی شوند.
• نسبت به فشارهای مکانیکی مقاومت زیادی از خود نشان می دهند.
• جذب کننده رطوبت هستند.
• در برابر یخ زدگی مقاوم بوده و سطح آنها لغزنده نمی باشد.
• طول عمر مفید آنها بسیار زیاد است.

چه نوعی از پوکه معدنی برای کف سازی بهتر است؟

سایر انواع پوکه های معدنی در طبیعت تشکیل می شوند به همین خاطر همگی مهم و با اهمیت هستند. اگر هدف شما از انتخاب پوکه معدنی انجام کف سازی ساختمان است بهتر است سبک وزن ترین انواع آن را انتخاب کنید چرا که کارایی بهتری را دارا می باشد. البته ذکر این نکته هم ضروری است که سایر انواع پوکه معدنی سبک وزن هستند ولی در بین آنها مواردی وجود دارد که وزن آنها کمتر است. خوشبختانه تولید پوکه معدنی بسیار زیاد است و همین موضوع، سبب شده که همیشه در دسترس باشد و مشتریان بتوانند به راحتی آن را تهیه کنند.

 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *