به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

معرفی پرفروش ترین کود و سموم کشاورزی

برای این که کشاورز از کمیت و کیفیت محصولات برداشت شده راضی باشد باید حتما از بهترین انواع کود و سموم کشاورزی استفاده کند. کودهای کشاورزی با داشتن عناصر ریزمغذی مهم موجب تقویت رشد گیاهان می شوند. سموم کشاورزی هم برای مقابله با آفات و بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه با رونق و توسعه کشاورزی، مشاهده می کنیم که انواع مختلفی از کودهای آلی و شیمیایی در بازار موجود هستند که برای گیاهان و درختان مختلف می توانیم از انواع مناسب آنها استفاده کنیم.

اهمیت کود در کشاورزی

کودهای کشاورزی محتوی مواد معدنی موردنیاز جهت رشد گیاهان هستند به همین خاطر استفاده از آنها اهمیت زیادی دارد. کودهای کشاورزی شامل انواع کودهای آلی و شیمیایی می ‌شوند که هر یک از آنها خصوصیات مربوط به خود را دارا می ‌باشند. استفاده از کود مناسب در کشاورزی، افزون بر تاثیرگذاری مستقیم بر روی رشد بوته گیاهان باعث افزایش میزان محصولات هم می شود. به طور یقین اگر یک مزرعه زراعی در طول فصل رویشی و زایشی به میزان کافی کودهای مناسب و درجه یک را دریافت کند در پایان فصل برداشت، محصول زیادی از آن حاصل می شود. مواد مغذی موجود در کود از طریق ریشه جذب گیاهان می شوند. اگر گیاهان مواد معدنی موردنیاز برای رشد و تقویت را به میزان کافی دریافت نکنند حتما علائمی مانند زردی و ریزش برگ و … را نشان خواهند داد. به مرور زمان بافت خاک املاح معدنی خود را از دست داده و دیگر بستری حاصلخیز برای کاشت محصولات با کیفیت نیست؛ در این مواقع افزودن کودهای مهم و قوی می تواند ساختار خاک را اصلاح کرده و املاح معدنی مهم را به خاک باز خواهد گرداند.

فواید کود در کشاورزی

اگر به عنوان یک کشاورز سعی دارید حاصل زراعت شما پربازده باشد مصرف بهترین کودها را فراموش نکنید. انتخاب بهترین کودهای کشاورزی باعث می شود که شما هر ساله با برداشت محصول زیاد بتوانید از دست رنج خود درآمد زیادی کسب کنید. از مهمترین مزایای مصرف کود این است که باعث احیا ذرات خاک می شود. گیاه برای رشد و تکمیل چرخه رویشی نیازمند دریافت مواد مغذی است که سایر مواد موردنیاز برای رشد گیاه در کودها وجود دارد. استفاده از کود علاوه بر کمیت بر روی کیفیت محصولات تولیدی هم تاثیر دارد و از این نظر باعث افزایش بازار پسندی محصولات و رونق بازار آنها می شود. کودها با تقویت ریشه و ساقه گیاهان آنها را در برابر بیماری های مختلف هم حفاظت می کنند. کودهای کشاورزی دارای انواع زیادی هستند که برای محصولاتی از قبیل حبوبات و صیفی جات و درختان باید نوع مناسب آنها استفاده شود.

انواع کودهای کشاورزی

کود کشاورزی
دسته بندی کودهای کشاورزی این امکان را به وجود آورده است که راحت تر بتوانیم بهترین نوع از آنها را تهیه کنیم. در یک دسته بندی کلی کودهای کشاورزی شامل انواع شیمیایی و ارگانیک می شوند. کودهای آلی مثل کودهای حیوانی در حال حاضر در بخش کشاورزی خیلی اهمیت پیدا کرده اند زیرا با این کودها می توان محصولات صد در صد ارگانیک تولید کرد. کودهای حیوانی با توجه به نوع تغذیه دام، حاوی مواد مغذی مهمی هستند به همین خاطر باعث رشد و تقویت گیاهان می شوند. امروزه کودهای ارگانیک از مهمترین کودهای موردنظر کشاورزان هستند. کودهای شیمیایی هم دارای انواع مختلفی هستند و یکی از رایج ترین آنها در کشاورزی به کود اوره اختصاص دارد. مواد مغذی موجود در کودهای شیمیایی خیلی سریع در اختیار ریشه گیاهان قرار می گیرد و البته این کودها به راحتی در آب حل می شوند. کودهای فسفات، ازت و گوگرد ، کلسیم، منیزیم و آهن و پتاسیم از پر کاربردترین کودهای شیمیایی محسوب می شوند. از آنجایی که افزایش ثمر و سرعت رشد گیاهان برای تولید کنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین سایر کودهای شیمیایی نام برده شده جزو پرفروش ترین انواع کود کشاورزی محسوب می شوند.

انواع سموم در کشاورزی

گیاهان افزون بر تقویت، نیازبه حفاظت هم دارند چرا که همواره در معرض حمله آفات و بیماری های مختلف هستند. قارچ ها و ویروس ها از مهمترین عواملی هستند که باعث ایجاد بیماری در بخش های گوناگون گیاه مثل ریشه، ساقه و برگ گیاهان می شوند. در صورتی که علائمی از بیماری در گیاه دیده شود باید سم مخصوص را جهت مبارزه با بیماری تهیه کنیم. گاهی هم آفاتی مثل شته، کرم سرشاخه خوار، سوسک و … باعث خسارت به محصولات می شوند که اگر با اقدام به موقع با آنها مبارزه نشود کل مزرعه را فرا گرفته و خسارت اقتصادی زیادی به بار خواهد آمد. خوشبختانه در حال حاضر انواع زیادی از سموم شیمیایی کاربردی در بازار وجود دارند که با تهیه آنها می توانیم مزارع و باغات خود را به موقع سمپاشی کنیم.
معمولا انواعی از سموم شیمیایی که اثر قوی تری دارند خیلی بیشتر مورد توجه هستند. برای هر گونه آفت و بیماری یک سم مخصوص وجود دارد. سمپاشی در زمان درست، و البته انتخاب موثرترین نوع سم، باعث می شود که بازده محصولات تولید شده خیلی بیشتر باشد. به طور کلی سموم شیمیایی شامل حشره کش ها، قارچ کش ها، علف کش ها و سموم مربوط به جوندگان می شوند. همانطور که می دانید در حال حاضر سموم حشره کش زیادی در بازار وجود دارند که عملکرد آنها با هم کاملا متفاوت است. بهترین و پرفروش ترین انواع سم شیمیایی مربوط به سموم تازه تولید شده است چرا که آفات و بیماری ها در مقابل آنها مقاوم نیستند.

انواع سموم کشاورزی از نظر نوع ساخت

تمامی سمومی که برای سمپاشی مزارع و باغات استفاده می شوند شیمیایی نیستند و برخی از آنها هم از نوع بیولوژیکی هستند. سموم بیولوژیکی با استفاده از مواد طبیعی تولید می شوند لذا سمپاشی با آنها برای سلامت انسان مضر نیست. قطعا انواعی از سموم شیمیایی که از نوع نفوذی هستند می تواند برای انسان خطرناک باشد چرا که به درون محصولات کشاورزی از قبیل میوه ها نفوذ کرده که در این صورت وارد بدن انسان می شود و خطرناک است. بخش اعظم تولید محصولات کشاورزی متنوع و توسعه کشاورزی به خاطر وجود سموم کشاورزی است چرا که با وجود بهترین سموم همواره کنترل و مبارزه با آفات و بیماری های مختلف آسان است.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *