به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

فوم بتن بهتر است یا پوکه؟

 در این مقاله به بررسی کامل  پوکه معدنی  فوم بتن و به سوال آیا فوم بتن بهتر است یا پوکه؟ پاسخ داده ایم. (سنگ پومیس) یک سنگ آتشفشانی اسفنجی بسیار سبک است که برای صیقل دادن، سنگ زنی محصولات مختلف، تولید بتن سبک و غیره استفاده می شود. به عنوان پرکننده در بتن سبک، به عنوان یک افزودنی هیدرولیکی به سیمان و آهک و به عنوان یک ماده ساینده برای سنگ زنی فلز، چوب و صیقل دادن محصولات سنگی استفاده می شود.

در صنایع شیمیایی، از پوکه به عنوان پایه بی اثر برای کاتالیزورهای مختلف استفاده می شوند. بیشترین منطقه مصرف صنعتی پوکه در صنعت ساختمان سازی است. همچنین به عنوان ساینده در صنایع چوب و فلزکاری استفاده می شود. در صنایع شیمیایی به عنوان یک پایه بی اثر برای کاتالیزورهای مختلف و در صنعت نفت برای تصفیه روغن به کار می رود.

فوم بتن چیست؟

بتن یک ماده ضروری در زمینه ساخت و ساز و کارهای عمومی است. انواع مختلفی از آنها با ویژگی های خاص وجود دارد. از جمله بتن های محبوب، بتن سبک است. بتن سبک، نوعی بتن سیمانی است که از عناصر سبک وزن مختلف تشکیل شده است. هنگامی که خشک می شود، چگالی آن در مقایسه با چگالی بتن خشک معمولی بسیار کم است.

برای پایین نگه داشتن چگالی این نوع بتن تا حد امکان می توان از سنگدانه های بسیار سبک وزن استفاده کرد. همچنین می توان از فرآیند هوادهی یا کف کردن استفاده کرد. این ویژگی باعث می شود بتن سبک وزن بسیار راحت تر از بتن معمولی نصب شود. فوم بتن نسبت به سایر مصالح ساختمانی مزایای زیادی دارد. قوی است، جرم کوچکی دارد و پردازش آن آسان استبلوک های فوم بتن را می توان سوراخ کرد، اره کرد، آسیاب، درست مانند چوب. همچنین فوم بتن را می توان با آستر پوشانده، رنگ آمیزی و گچ کاری کرد.

بلوک های فوم بتن مدرن دارای ویژگی های زیر هستند:

هدایت حرارتی کم – ظرفیت عایق حرارتی بلوک 3-3.5 برابر بیشتر از یک دیوار آجری است;

مقاومت در برابر آتش بالا؛

جذب صدا عالی – عایق صوتی بلوک با ضخامت 200 میلی متر 20 دسی بل است;

 ماده زیست محیطی;

پوکه چگونه ساخته می شود؟

پوکه معدنی
ماده اصلی پوکه، سنگ آتشفشانی متخلخل و کم متراکم است. نکته ای که نشان دهنده عایق برتر این ماده است. پوکه نیازی به پخت ندارد و آلودگی برای تولید آن ایجاد نمی کند. نیازی به افزودن پلی استایرن یا هر ماده دیگری نیست. تولید آن با خشک کردن طبیعی انجام می شود و به انرژی بسیار کمی نیاز دارد. برای به دست آوردن این بلوک های تک جداره با رسانایی حرارتی بین قطعات سنگ پوکه را که قبلاً با سیمان چسبانده شده اند، قالب بزنید. البته توجه داشته باشید که این مقدار ممکن است بسته به ضخامت آنها متفاوت باشد.

تعداد زیادی ردیف سلول در ساختار پوکه، انتشار خوب بخار آب را تضمین می کند که آن را به یک ماده تنظیم کننده آب تبدیل می کند. در نتیجه دیوارها خشک می مانند. پوکه را می توان برای دیوارهای پایه، با هدف جلوگیری از بالا آمدن توسط ملات توصیه کرد. این ساختار برای اطمینان از هوابندی سازه، بسیار مطلوب است.

تفاوت پوکه معدنی و فوم بتن

پوکه بتن سابقه‌ای طولانی در صنعت ساختمان دارد و به عنوان ماده‌ای قابل اعتماد و بادوام شناخته می‌شود. پوکه معدنی در برابر فشار و بارگذاری، از مقاومت بالایی برخوردار است و می‌تواند ستون‌های محکم و دیوارهای ضخیم بسازد. پوکه معدنی به دلیل وجود حفره‌های هوا در پوکه‌ها، عایق حرارتی مناسبی محسوب می‌شود و می‌تواند دمای مطلوب را در داخل ساختمان حفظ کند.
قیمت پوکه معدنی  در مقایسه با فوم بتن، قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد.
فوم بتن ماده‌ای جدیدتر در صنعت ساختمان است و به دلیل مزایای متعدد، به سرعت در حال محبوب شدن است. فوم بتن به دلیل چگالی کم، وزن بسیار سبکی دارد که بار کمتری به سازه وارد می‌کند و حمل و نقل آن آسان‌تر است.  فوم بتن به دلیل ساختار متخلخل، عایق صوتی و حرارتی فوق‌العاده‌ای است و می‌تواند سکوت و آرامش را به ارمغان بیاورد.  فوم بتن در برابر آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارد و می‌تواند از گسترش حریق جلوگیری کند.
تفاوت پوکه معدنی و فوم بتن به نیازها و شرایط پروژه شما بستگی دارد. اگر به دنبال ماده‌ای بادوام، مقاوم و با قیمت مناسب هستید، پوکه معدنی بتنی  انتخاب مناسبی است. اما اگر وزن کم، عایق‌های صوتی و حرارتی قوی، انعطاف‌پذیری بالا و مقاومت در برابر آتش برای شما اهمیت دارد، فوم بتن گزینه بهتری خواهد بود.
فوم بتن بهتر است یا پوکه؟

پوکه و تنظیم کننده حرارت

دلیل اصلی تشویق مالکان به استفاده از بلوک های تک جداره پوکه، قدرت عایق بودن آنهاست. استفاده از آنها نیاز به عایق اضافی را از بین می برد زیرا در تابستان می توانند گرما را برای گرم نگه داشتن شما در زمستان جمع کنند.

عایق بندی پوکه برای تضمین عایق خارجی

طیف کاملی از بلوک‌ها که برای درمان پل‌های حرارتی طراحی شده‌اند را می‌توان در بازار یافت. همچنین برای نصب می توان از ملات پوکه عایق با هدف بهینه سازی عایق رطوبتی دیوار و داشتن همگنی مناسب استفاده کرد. شما بین نصب سنتی که شامل پر کردن درزها است و نصب با چسب، می توانید انتخاب کنید. عدم وجود پل حرارتی تضمین شده، استحکام زیاد، ویژگی مقاوم در برابر آتش، از جمله معایب آن است.

بلوک ها را می توان از بیرون با گچ آهک پوشاند. در داخل، می توانید کارهای نهایی معمول را انجام دهید. به عنوان یک قاعده کلی، عایق صوتی و حرارتی ارائه شده توسط پوکه تک جداره متناسب با ضخامت آنها خواهد بود. اندازه بلوک های بتنی تک جداره مقاومت حرارتی آنها را تعیین می کند. این ماده که قادر به جذب ضربه است، با استحکام آن متمایز می شود و استحکام مطلوب دیوارها را تضمین می کند.

تشکیل پوکه

پوکه یک مصالح ساختمانی سبک با عایق حرارت و صدا بالا، حفاظت بالا در برابر آتش، مقاومت در برابر نیروهای زلزله و بدون آسیب به محیط زیست می باشد. اگر از نظر عایق حرارتی آن را بررسی کنیم، استفاده از پوکه سودمندتر است. استفاده از پوکه در عایق حرارتی تقریباً دو برابر مفید خواهد بود. مقاومت فشاری پوکه (N/mm^2) حدود 1.80 است. تشکیل پوکه شبیه فوران آتشفشانی است، پوکه، ماده ای است که بسیار ضروری و مفید است. سنگ های پوکه مختلف از رسوبات مختلف به دست می آیند. به خاطر بافتش متمایز است. برای استفاده از پوکه، دانستن اندازه منافذ آن و ماهیت ماده زجاجیه سازنده آن مهم است. از نظر اندازه منافذ، پوکه می تواند ریز و درشت متخلخل باشد. در عین حال، ساختار آن نیز به انواع خاصی تقسیم می شود:

سلولی;
درخشان;
فیبری;
درخشان;

طیف رنگ طبیعی پوکه نیز از سفید تا سیاه متفاوت است. پوکه سیاه حاوی مقدار زیادی آهن است. با سنگ پا به رنگ آبی، از ترکیب با نیکل، کلسیم یا تیتانیوم تشکیل می شود.

انواع پوکه

در حال حاضر دو نوع پوکه شناخته شده است: طبیعی و مصنوعی. هنگام انتخاب، اولویت به اولی داده می شود، زیرا دارای چندین مزیت قابل توجه است. پوکه طبیعی متخلخل تر و سبک تر از پوکه مصنوعی است. اما پوکه طبیعی معایبی نیز دارد: معایب پوکه طبیعی: به سرعت رطوبت را جذب می کند و برای مدت طولانی خشک می شود. در نتیجه این میکروب هایی که در منافذ زندگی می کنند.

کاربرد پوکه

در صنایع بزرگ و قابل توجه از پوکه استفاده می شود. نقش آن در موارد زیر بسیار ارزشمند است:

محصولات زیبایی
بو زدایی
ساخت و ساز
تصفیه آب و استخرهای پرورش ماهی
باغبانی
فلزکاری و پردازش شیشه

در ساخت و ساز، برای ساخت بتن سبک استفاده می شود. همچنین برای عایق کاری بلوک های بتنی، پوکه میکرو گرانول ماده افزودنی عالی برای سیمان است که با آهک مخلوط می شود تا مخلوطی شبیه به ساختار گچ بدست آید. علاوه بر این، پوکه سرباره در حفاری نفت، محبوب است. وزن کمی دارد، اما در عین حال چگالی عالی دارد، به همین دلیل است که در آنجا به عنوان سیمان، استفاده می شود.

فوم بتن (بتن سبک) چه ویژگی هایی دارد؟

مشخصه اصلی بتن سبک، چگالی کم آن است. این همان چیزی است که آن را از سایر دسته های بتن متمایز می کند. در واقع، چگالی آن می تواند بین 300 تا 1800 کیلوگرم در متر مکعب باشد، برخلاف بتن معمولی که از 2000 تا 2300 در متر مکعب متغیر است. همچنین رسانایی حرارتی بتن سبک به اندازه بتن معمولی نیست، به همین دلیل برای کارهای عایق حرارتی توصیه می شود. علاوه بر این، بتن سبک وزن، مقاومت مکانیکی کمتری نسبت به سایر انواع بتن دارد.

کاربرد فوم بتن

فوم بتن به طور گسترده ای برای پارتیشن های داخلی، آسترهای حرارتی، عایق حرارتی خطوط لوله، عایق حرارتی سقف ها، عایق صوتی و حرارتی سقف های کف، دیوارهای خارجی (برای ساخت و سازهای کم ارتفاع با محافظت بیشتر در برابر تأثیرات جوی) استفاده می شود. فوم بتن یک بتن سبک است که حاوی مقدار زیادی سلول کوچک حاوی هوا است. به دو دسته تقسیم می شود. بتن گازی که چگالی آن بین 90 تا 550 کیلوگرم در متر مکعب است. در مورد این نوع بتن سلولی، سلول ها با یک عامل متورم کننده واکنشی ساخته می شوند. بلوک های فوم حاوی کنسانتره فوم خاصی هستند که منافذ را تشکیل می دهد و اغلب به طور طبیعی در هوا خشک می شوند. بر این اساس، فوم بتن در برابر سرما مقاوم تر هستند.

در فوم بتن استحکام، تا حد زیادی به کیفیت کنسانتره فوم بستگی دارد. انقباض در نزدیکی دیوار ساخته شده از بلوک های فوم بیشتر است،1-3 میلی متر در متر. بنابراین گاهی اوقات ترک هایی در آن ظاهر می شود. دیوارهای بتنی هوادهی با انقباض بیش از 0.5 میلی متر بر متر معمولاً ترک نمی خورند. خواص عایق حرارتی فوم بتن (که چگالی کم دارد) بهتر است و ساختار آن “حبابی” تر است. در مورد ایمنی از نظر محیط زیست، سبکی، مقاومت در برابر آتش و دوام، هر دو ماده کاملاً برابر هستند. بهتر است عایق های حرارتی از فوم بتن ساخته شوند.

فوم بتن بهتر است یا پوکه؟

مقایسه قیمت فوم بتن با پوکه

انتخاب بین پوکه بتن و فوم بتن، نه‌تنها به ویژگی‌های فنی آن‌ها، بلکه به قیمت نهایی پروژه نیز بستگی دارد.
به طور کلی، پوکه در مقایسه با فوم بتن، قیمت مقرون به صرفه‌تری دارد.
توجه به قیمت نهایی هر دو نوع بتن به عواملی مانند ضخامت مورد نیاز، کیفیت مواد، دسترسی به محل پروژه و هزینه‌های اجرا بستگی دارد. بهترین راه برای مقایسه دقیق قیمت پوکه بتن و فوم بتن، محاسبه هزینه هر متر مکعب برای پروژه  مد نظر  می باشد.

 

فتح البرز

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *