به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

خرید زئولیت اکسیژن ساز

با وجود بیماری کرونا و شیوع و پیشرفت آن،وجود دستگاه اکسیژن ساز خانگی تقریبا برای همه لازم و ضروری می باشد.اگر تا الان به فکر خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی نبوده اید.به شما پیشنهاد می کنیم در این مقاله همراه ما باشید تا هر انچه که درباره خرید،قیمت و حتی نحوه تعویض زئولیت این دستگاه نمی دانید را به شما بیاموزیم.

 تعریف زئولیت و چگونگی پیدایش

پیش از آنکه بخواهیم به دستگاه اکسیژن ساز زئولیت دار خانگی بپردازیم ابتدا باید بدانیم زئولیت چیست؟

زئولیت Zeolite یکی از کانی ها با قدرت جذب بالا در طبیعت بوده. و یک نام مشترک برای بیش از ۲۴۰ ساختار  ویژه و منحصر به فرد است. که ۴۰ نوع آن ها در طبیعت یافت می شود. گفتنی است. که این ماده برای اولین بار در سال 1756 توسط اکسل فردریک کرونستد که یکی از کانی شناسان روس بود شناسایی و معرفی شد.

این کانی به سنگ جوشان نیز معروف می باشد.

چرا که آب موجود در آن پس از قرار گرفتن در برابر فوتک کانی شناسی بخار می گردد. زئولیت که در خانواده آلومینوسیلیکات ها قرار دارد، به روش های طبیعی و مصنوعی تولید میشود.در ادامه شما را با انواع کاربردهای زئولیت در زمینه های مختلف آشنا می کنیم.

زئولیت اکسیژن ساز چیست؟

اگر بخواهیم زئولیت را تعریف کنیم،باید بگوییم که زئولیت یکی از انواع مواد معدنی می‌باشد. و در صنایع تجاری بعنوان یک جذب کننده سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زئولیت‌ یک ماده معدنی حاوی آلومینوسیلیکات‌ های ریز و متخلخل کریستالی هیدراته است که ساختار آنها کانال ها و یا حفره هایی با ابعاد مولکولی (قطر ۰٫۳-۱٫۵ نانومتر) را در بر می گیرد.

گفتنی است که زئولیت ها در صنعت کاربردهای متنوع و فراوانی را به عنوان کاتالیزور، جاذب و مبدل یونی دارند. که یکی از برجسته ترین و مهم‌ترین کاربرد آن در دستگاه‌های مولد اکسیژن ساز می باشد.که در مقاله خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی به آن می پردازیم.

نکته

برای تغلیظ اکسیژن در دستگاه‌ اکسیژن ساز، دانه‌های زئولیت برای جذب نیتروژن تحت‌فشار 20 psi/~1.4 bar و در دمای محیط استفاده می‌شود.

انواع دستگاه اکسیژن ساز

امروزه با پیشرفت علم و دنیای پزشکی در سراسر جهان، بیماران می‌توانند به راحتی و به دور از تحمل ترافیک و آلودگی هوا، در خانه درمان شوند.

در ادامه مقاله (خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی) به معرفی انواع دستگاه اکسیژن ساز نیز می پردازیم.گفتنی است که زئولیت برای هر دو مدل آن می‌تواند با روش PSA استفاده شود. زئولیت دستگاه اکسیژن ساز و یا پودر دستگاه اکسیژن ساز برای هر دو مدل آن، دارای سطح بالا و تخلل زیادی است:

  • بیمارستانی
  • صنعتی و خانگی

دستگاه اکسیژن ساز خانگی

نحوه عملکرد زئولیت اکسیژن ساز

اگر بخواهید نسبت به خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی اقدام کنید باید بدانید که،این دستگاه هوای محیط را از مواد آلومینو سیلیکات عبور می‌دهد، در نتیجه این امر موجب تصفیه کامل هوای داخل دستگاه برای بیمار می‌شود. با توجه به این موضوع که ساختار زئولیت نیز به صورت پودر است. می‌تواند ۲۱ درصد از اکسیژن هوایی را که دریافت می‌کند، از دیگر گازهای موجود در آن جدا ساخته و اکسیژن خالص تولید کند.

همانطور که می دانید هوای محیط تقریبا از 78 درصد نیتروژن و 20 درصد اکسیژن تشکیل شده است. زئولیت ‌اکسیژن ساز نسبت به نیتروژن به صورت انتخابی عمل میکند، این موضوع بدان معنا است که تغلیظ کننده ‌های اکسیژن فعلی قسمت بزرگ‌تری از جریان هوا را بجای اکسیژن موردنظر با فراوانی کمتر فیلتر می‌کنند. وجود ماده جذبی که نسبت به اکسیژن انتخابی باشد، مقدار هوای موردنیاز فشرده شده در غلیظ کننده را کاهش داده و در نهایت موجب کاهش انرژی موردنیاز می شود.

گفتنی است زمانی که زئولیت از ظرفیت جذب خود استفاده کند، بستر جذب کاهش یافته و نیتروژن از جاذب آزاد می‌شود. این چرخه برای تولید مداوم بیش از 10 لیتر اکسیژن در دقیقه تکرار می‌شود. (ظرفیت جذب اکسیژن در زئولیت 13X حدود 0.6 میلی مول بر گرم در 1.4 بار است که تقریباً 14 لیتر گاز در یک گرم ماده است.)

اجزا دستگاه اکسیژن ساز

در ادامه مقاله خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی به معرفی اجزا این دستگاه نیز می پردازیم:

۱- فیلترها

فیلتر اول :

قابل ذکر است که فیلتر اول از جنس پلی اورتان یا همان ابر صنعتی است. که وظیفه آن جذب گرد و غبار موجود در هوای ورودی بوده،و قابل شست و شو می باشد.

باید در نظر داشته باشید که این فیلتر می بایست هفته ای یک بار با آب معمولی بدون شوینده شسته و خشک شود.

فیلتر دوم :

فیلتر دوم که به آن فیلتر هپا (HEPA) هم می گویند.از جنس کاغذ بوده که اندازه و شکل‌‌‌‌های متفاوتی دارد. گفتنی است که فیلتر دوم، بسته به مارک دستگاه اکسیژن ساز زمان تعویض متفاوتی دارد.

فیلتر خروجی :

این فیلتر از یک فیلتر آنتی باکتریال بوده. که وظیفه آن حذف باکتری ها و ذرات میکرونی می باشد. تا اکسیژن خروجی یک اکسیژن سالم و مدیکال برای تنفس بیمار باشد.

۲- کمپرسور هوا

وظیفه اصلی کمپرسور هوا مکش هوای اطراف به درون دستگاه و فشرده سازی آن است. گفتنی است که کمپرسور اکسیژن سازها اغلب پیستونی از نوع بدون روغن یا Oil Free می‌باشند.

بدین ترتیب که هوای مکیده شده، به داخل دستگاه پس از عبور از فیلتر‌‌‌‌های ورودی وارد کمپرسور شده.سپس تحت فشار مشخصی به درون سیلندر‌‌‌‌های زئولیت هدایت می‌شود.

۳- شیر برقی 

دریچه شیر برقی یک دریچه چهار مسیره است. که از یک طرف رابط بین کمپرسور و سیلندر‌‌‌‌های زﺋولیت بوده.و از طرف دیگر خروجی اکسیژن می باشد. که وظیفه آن رساندن هوای ورودی به سیلندر‌‌‌‌های زﺋولیت و از طرف دیگر خارج کردن نیتروژن از سیلندرها و خارج نمودن آن از دستگاه را انجام می‌دهد.(که به دلیل اینکه مداوم بین دو سیلندر زﺋولیت در حال سوئیچ کردن است به آن دریچه متحرک  هم می‌گویند.)

۴- مخزن‌‌‌‌های زﺋولیت

در دستگاه اکسیژن ساز دو مخزن که از گرانول‌‌‌‌های زﺋولیت پر شده اند، که وظیفه تخلیص گاز اکسیژن را بر اساس روش جذب سطحی بر عهده دارند. و عملکرد آن بدین گونه است که گاز نیتروژن را جذب کرده. و گاز اکسیژن را از بین تخلخل‌‌‌‌های خود عبور می‌دهد.

پس از این که گرانول ها از گاز نیتروژن اشباع شدند. تخلیص اکسیژن در این ستون متوقف شده و در ستون دیگر آغاز می‌شود. و دستگاه اکسیژن ساز نیز شروع به خارج کردن گاز نیتروژن از ستون می‌کند. و مجددا فرایند تخلیص آغاز می‌شود.

۵- مخزن اکسیژن

گفتنی است که پس از تخلیص گاز اکسیژن و خروج آن از سیلندرها گاز اکسیژن در یک مخزنی به نام مخزن اکسیژن ذخیره می‌شود. در اینجا میزان فشار اکسیژن توسط یک رگلاتور تنظیم شده و به سمت خروجی دستگاه هدایت می‌شود.

۶- فلومتر

فلومتر ها شبیه به یک خط کش مدرج می باشند.که بر اساس لیتر بر دقیقه درجه بندی شده. و وظیفه تنظیم گاز اکسیژن خروجی را بر حسب لیتر بر دقیقه (LPM) بر عهده دارد.فلومتر در قسمت خارجی دستگاه قرار داشته. و کاربر می‌تواند با چرخاندن یک شیر ،آن را به راحتی تنظیم کند.

نکته بسیار مهم که باید هنگام خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی مورد توجه قرار بگیرد این است که در مواقع کار دستگاه اکسیژن ساز ،شیر چرخان فلومتر را نباید آنقدر باز کرد. که توپک داخل آن از خط قرمز بالای درجه بندی عبور کند.

۷- لیوان مرطوب کننده 

باید بدانید که در قسمت خروجی دستگاه اکسیژن ساز، یک لیوان مرطوب کننده قرار دارد. که اکسیژن خروجی از داخل آن عبور کرده و مرطوب می‌گردد.

مقدار آب مورد نیاز لیوان مرطوب کننده اکسیژن ساز بر روی آن مشخص شده است. و نباید کمتر یا بیشتر از این مقدار آب در لیوان ریخت. آب مورد استفاده داخل لیوان مرطوب ساز باید فقط آب مقطر (یا آبی که از دستگاه تصفیه آب خانگی بدست می‌آید) ریخته شود.

و هر هفته یک بار سوراخ‌‌‌‌های نازل شلنگ داخل لیوان ،جرم زدایی شده (سرکه سفید) و یا توسط سوزن، سوراخ‌‌‌‌های آن باز گردد. برای استفاده بهینه از لیوان مرطوب کننده اکسیژن ساز و حفظ بهداشت باید آب لیوان هر روز و یا دو روز یک بار به طور کامل تعویض گردد.

 اکسیژن ساز خانگی

چه زمانی باید نسبت به تعویض زئولیت دستگاه اکسیژن ساز اقدام کنیم؟

دستگاه اکسیژن ساز زئولیت دار، دارای دو مخزن زئولیت است.کاهش غلظت اکسیژن خروجی از دستگاه به دلیل عدم عملکرد صحیح زئولیت بوده. و یک اخطار برای تعویض زئولیت های مخزن می باشد. کم شدن خلوص این دستگاه هنگامی بیشتر می شود. که دستگاه شروع به آلارم دادن کند. در این زمان است که باید برای تعویض زئولیت دستگاه اقدام کنید.

دستگاه اکسیژن ساز زئولیت ،با جذب ناخالصی‌ها، هوای پاک و حیات‌بخش را به ارمغان می‌آورد. اما دستگاه اکسیژن ساز نیازمند توجه و مراقبت دارد.

چه زمانی زئولیت دستگاه اکسیژن ساز  نیاز به شارژ دارد؟

  • هر 6 ماه یکبار:
  • تنفس نفس‌گیر:
  • محیط آلوده:
  • مصرف بی‌وقفه:
نشانه‌های نیاز زئولیت به شارژ:
  • کاهش خلوص اکسیژن
  • افزایش صدای دستگاه
  • آلارم دستگاه
  • تنفس سخت‌تر با دستگاه
با نگهداری اصولی از زئولیت، یار همیشگی اکسیژن ساز تان، نفس‌های عمیق‌تر و زندگی سالم‌تری را به خودتان هدیه دهید.

چگونه زئولیت دستگاه اکسیژن ساز را عوض کنیم؟

در ابتدا باید بدانید که مخزنی که زئولیت در آن وجود دارد. استوانه ای است و با در نظر گرفتن مدل آن  می توانید پیچ و مهره ها را باز کرده و زئولیت را تعویض کنیم.

مخازن زئولیت از یک طرف به شیرهای برقی و از طرف دیگر به مخزن ذخیره ی اکسیژن وصل می شوند. در دستگاه اکسیژن ساز خانگی دانه های زئولیت قطر کمتری داشته و ریزتر هستند.

باید در نظر داشته باشید که بعضی از دستگاه های اکسیژن ساز خانگی امکان تعویض زئولیت را به راحتی فراهم نکرده اند. اما مدل های چینی تعویض راحت تری دارند.که باید به هنگام خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی بدان توجه کنید.

نکته

تعویض زئولیت دستگاه های اکسیژن ساز کار راحتی نبوده.و یک کار تخصصی به حساب می آید. و با نداشتن تجربه و مهارت کافی امکان دارد. در هنگام تعویض زئولیت دستگاه خراب شود. به همین علت بهتر است کار تعویض این ماده را به افراد دارای تخصص بسپارید.

شما می توانید به منظور خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی با ما در تماس باشید.

در زمان خرید دستگاه اکسیژن ساز به چه نکاتی توجه کنیم؟

گفتنی است که هر چه قدر کیفیت زئولیت مولد اکسیژن بیشتر باشد، امکان تولید اکسیژن با درصد خلوص بالاتری مهیا می‌شود که باید هنگام خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی بدان توجه کنیم. در بیشتر مواقع زئولیت‌های طبیعی به علت وجود ناخالصی کیفیت مطلوب و مناسبی ندارند.

به همین علت است که اکثرا از انواع صنعتی آن‌ها استفاده می شود. انواع صنعتی زئولیت ها به دلیل داشتن تخلخل استاندارد، قدرت تصفیه‌کنندگی بالایی داشته. و میزان آب‌گیری آن‌ها بیشتر است.

در ادامه مواردی را که باید به هنگام خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی بدان توجه کنید شرح می دهیم:

  1. نوع کارکرد و کارایی دستگاه: در ابتدا باید نوع کارکرد دستگاه و در مرحله بعد کارایی دستگاه (میزان تولید اکسیژن خالص در دقیقه) را در نظر بگیرید.
  2. عدم وجود گرد و غبار بر روی زئولیت ها: نباید بر روی این زئولیت‌ها گرد و غبار نشسته باشد. وجود مواردی مانند: گرد خاک، گچ، آهک و غیره کارایی آن را پایین می‌آورد.
  3. شفافیت: رنگ شفاف و روشن زئولیت نشان از کیفیت بهتر و برتر آن دارد.
  4. میزان خلوص زئولیت: هر چه قدر خلوص مواد تشکیل‌دهنده زئولیت بیشتر باشد، کیفیت اکسیژن تولیدشده بیشتر خواهد بود. این مورد را می‌توان آزمایش کرد. وجود ناخالصی هم ممکن است موجب اختلال در عملکرد جذب نیتروژن شود.

 اکسیژن ساز خانگی

آیا زئولیت مدل های مختلف اکسیژن ساز یکسان هستند؟

گفتنی است که زئولیت دستگاه اکسیژن ساز بر اساس مارک و مدل آن تعیین می شود.بدین صورت زئولیت اکسیژن ساز خانگی با زئولیت بکار رفته در مدل اکسیژن ساز قابل حمل شارژی متفاوت است.
همچنین هنگام خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی باید دقت کنیم که زئولیت مارک های مختلف اکسیژن ساز حتی در برند های مختلف اکسیژن ساز های چینی نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع زئولیت دستگاه اکسیژن ساز

همانطور که می دانید ،زئولیت‌ها دارای دو نوع مختلف طبیعی و مصنوعی می‌باشند. برای دستگاه‌های اکسیژن ساز، از زئولیت‌های مصنوعی استفاده می‌شود. چرا که مدل طبیعی آن نمی‌تواند گاز‌های دیگر را از اکسیژن جدا کند.

چه زمانی باید از دستگاه اکسیژن ساز استفاده کنیم؟

همانطور که می دانید اکسیژن گازی است که تنها ۲۱% هوای محیط پیرامون ما را فرا گرفته است. عملکرد درست بدن ما به این منبع ثابت هوا وابسته است. پزشک معالج شما، به دلیل آنکه بدن، خود توانایی دریافت اکسیژن کافی از محیط پیرامون خود را ندارد، درمان با اکسیژن مکمل را تجویز می‌کند.

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از مردم از انواع بیماری‌‌‌‌های قلبی، ریوی و یا دیگر بیماری‌‌‌‌های تنفسی رنج می‌برند. تعداد قابل توجهی از این بیماران می‌توانند از درمان به کمک اکسیژن مکمل یا همان دستگاه اکسیژن ساز برای مراقبت‌‌‌‌های تنفسی در خانه، بیمارستان و یا در یکی از مراکز پزشکی استفاده کنند.که پیشنهاد می شود جهت راهنایی در خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

چه بیمارانی باید از دستگاه اکسیژن ساز زئولیت دار استفاده کنند؟

بیمارانی که دارای نارسایی‌‌‌‌های ریوی از جمله بیماران COPD و پنومونی و ادم ریوی و … می‌باشند. و به طور کلی می‌توان گفت بیمارانی که سطح اکسیژن خونشان (SPO2) از حالت عادی پایین تر است.و برای بالا بردن اکسیژن خون خود نیاز شدیدی به اکسیژن تراپی دارند. ساعات استفاده از دستگاه را تنها پزشک مشخص می‌کند. و این ساعات بین ۱ الی ۲۴ ساعت در روز میتواند باشد.

خرید اکسیژن ساز خانگی

قیمت هر کیلو زئولیت اکسیژن ساز خالص چقدر می باشد؟

قابل ذکر است که پودر زئولیت در کیفیت‌ها و تولیدکننده های مختلف اعم از ایرانی و خارجی در بازار موجود است. و قیمت هر کیلو زئولیت تقریباً بین 30 تا 60 هزار تومان بسته به کیفیت، گارانتی، کارایی و ماندگاری آن متفاوت می باشد.که باید هنگام خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی به آن توجه کنیم.

فتح البرز

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *