به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

نکاتی مفید در استفاده از زئولیت در آکواریوم

زئولیت یک ماده معدنی ویژه به صورت کاملاً متخلخل برای استفاده در آکواریوم می باشد. زئولیت آکواریوم از مواد معدنی شامل آلومینیوم و سیلیس تشکیل شده و در آکواریوم‌ها تمام آمونیاک موجود را در منافذ خود جذب می‌کند.‌ افراد دارنده آکواریوم باید نسبت به تعویض کردن زئولیت های قدیمی در آکواریوم هر یک ماه اقدام کنند. زئولیت با تبادل یونی لازم کار تصفیه آب آکواریوم را به جای مواد شیمیایی انجام داده و هیچ ضرری برای ماهی‌ها ندارد.

زئولیت چیست؟

زئولیت یک سنگ معدنی به شمار می‌رود که ظاهر آن بلوری شکل بوده و کاملاً جامد می باشد.‌ زئولیت یک کلمه یونانی به معنای سنگ جوشان می‌باشد که در اثر حرارت دیدن به صورت کامل از آن کف خارج می‌شود، به همین خاطر به این نام شناخته می‌شود.‌

منافذ ریز فراوان در ساختار زئولیت مشاهده می‌شود. زئولیت در مقابل حرارت دیدن، بسیار سریع تمام آب موجود در ساختار خود را از دست داده و ظاهر آن کاملاً تغییر می‌کند. بر اساس نحوه تشکیل شدن، میزان اسیدی بودن و شکل ظاهری می‌توان زئولیت‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار داد.

زئولیت از لحاظ ظاهری در انواع مختلط، استوانه‌ای و رشته‌ای موجود می‌باشد و در دو دسته آتشفشانی و رسوبی برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زئولیت آکواریوم

ساختار زئولیت‌ها بسیار شبیه به اسفنج بوده و به دلیل اینکه منافذ ریز بسیار زیادی دارند، به راحتی تمام مواد نامطلوب موجود در آکواریوم را جذب و نگهداری می‌کنند. اکثر افراد برای فیلتراسیون آب آکواریوم‌های خود از سنگ‌های معدنی زئولیت استفاده کرده و ماهی های سالم تری به کمک آن دارند.

با توجه به شور یا شیرین بودن آب آکواریوم، باید از نوع مناسبی از زئولیت برای فیلتراسیون آن استفاده شود. در زمان خریداری زئولیت برای آکواریوم باید به اندازه و شکل ظاهری آن توجه داشته باشید تا به اشتباه زئولیت ویژه بستر گربه خریداری نکنید.

زئولیت آکواریوم

همچنین بخوانید : انواع زئولیت

با تعویض به موقع زئولیت‌ها داخل آکواریوم، کارایی لازم را جهت تصفیه و فیلتراسیون آب آکواریوم دارند. فرد باید بعد از یک ماه نسبت به تعویض کردن زئولیدهای آکواریوم خود اقدام کند.‌ تعویض نکردن به موقع زئولیت سبب اشباع آن شده و دیگر قادر به جذب آمونیاک نمی‌باشد.

معمولاً شارژ زئولیت با استفاده از نمک و آب به صورت کاملاً طبیعی صورت می‌گیرد. در استفاده از زئولیت معدنی برای آب آکواریوم باید به تمام نکات لازم توجه داشته و از نمک برای شارژ آنها استفاده نکنید زیرا عملکرد آنها را در آکواریوم پایین می‌آورد.

چه مقدار زئولیت برای آب آکواریوم نیاز است؟

هر یک کیلوگرم از ماده معدنی زئولیت قادر است سه و نیم گرم آمونیاک را به طور کامل جذب کند.‌ به ازای هر متر مکعب آب آکواریوم باید یک کیلوگرم زئولیت طبیعی در آن استفاده شود تا عملکرد مناسبی را نشان زمانی که فرد حدود چند ماه نسبت به تعویض زئولیت اقدام نکند، گویا در داخل آب آن خاک نگهداری می کند.

رآکتور مناسب برای آکواریوم جهت استفاده از زئولیت ضروری می باشد. زئولیت برای گیاهان آکواریوم تاثیرات منفی به همراه داشته و باید در استفاده از آن زیاده روی نکنید.

مزیت‌های دیگر ماده معدنی زئولیت

علاوه بر اینکه می‌توانید از زئولیت به عنوان یک ماده معدنی جذب کننده آمونیاک در آکواریوم استفاده کنید، این ترکیب معدنی در صنعت‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌ ساختار متخلخل زئولیت برای نگهداری و جذب کامل آمونیا که بهترین کارایی را برای عملکرد مناسب زئولیت در آکواریوم باید نسبت به تعویض آن اقدام کرده تا اشباع نشود.

برای انباشته نشدن آمونیاک در آب آکواریوم و سمی نشدن آن، حتماً باید جهت فیلیتراسیون از زئولیت استفاده کنید. بسیاری از افراد برای جلا دادن آب آکواریوم و شفاف کردن آن از زئولید استفاده می‌کنند تا ذرات ناخواسته داخل آن را حذف نمایند.‌

زئولیدها در داخل یک کیسه مخصوص همانند فیلتر قرار داده شده تا در آکواریوم کارایی لازم را جهت جذب آمونیاک داشته باشند.

زئولیت در صنعت‌های مختلف برای تولید محصولات خانگی و صنعتی و تصفیه آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین زئولیت در کشاورزی و محیط زیست از زئولیت استفاده زیادی می شود. بهتر است بدانید در آکواریوم ماهی‌های زینتی به هیچ عنوان نباید از زئولیت استفاده کنید. زئولیت برای سالن پرورش ماهی و صنعت طیور در دانه بندی درشت بسیار مناسب می‌باشد.‌

جایگزین کردن زئولیت یا شارژ آن

با استفاده از نمک طعام می‌توانید زئولیت اشباع شده را به طور کامل شارژ کرده تا کارایی لازم را داشته باشد.‌ برای این کار باید به مدت یک روز زئولیت اشباع شده را در محلول ۵ درصد نمک قرار دهید. در مرحله دیگر لازم است به مدت دو روز در مقابل نور آفتاب گذاشته شده تا خشک گردد و به طور کامل شارژ شود. می‌توانید برای سریع تر شارژ شدن زئولیت آن را در فر با دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت بگذارید تا حدود یک ساعت و نیم گرم شده و خشک شود.

نباید به طور مکرر به شارژ کردن زئولیته بپردازید و بهتر است هر دو الی سه ماه نسبت به تعویض آنها اقدام کرده و زئولیت‌های جدید در داخل آب آکواریوم قرار دهید.

کاربرد زئولیت در آکواریوم

از کاربرد زئولیت در آکواریوم برای فیلتر کردن آب از ماده افزودنی به نام زئولیت استفاده می‌شود. این سنگ‌های طبیعی حاصل از آتشفشان‌ها برای جذب ترکیبات نیتروژنی همچون آمونیاک در داخل آب به بهترین گزینه بوده و به سرعت آن را به سمت خود جذب می‌کنند.

کاربرد زئولیت در آکواریوم

همچنین بخوانید : قیمت زئولیت

ماده معدنی زئولیت میل بسیار زیادی به ترکیب با کلسیم داشته، به همین خاطر خاصیت خود را بسیار سریع در آب‌های سخت از دست می دهد. برای جذب فنول‌ها و تمامی فلزات سنگین و همچنین تنظیم کردن ph آب آکواریوم می‌توانید از خاصیت‌های مختلف زئولیت‌ها استفاده کنید. با حذف شدن ترکیبات نیتروژن‌دار در آب آکواریوم، به هیچ عنوان جلبک‌ها در داخل آب آن رشد نخواهند کرد.

مدیای شیمیایی داخل آب آکواریوم یا زئولیت برای پرورش ماهی‌ها و کاهش جلبک‌های آکواریوم بهترین گزینه می‌باشد. اکثر افراد برای پرورش ماهی‌های گرمابی از زئولیت استفاده فراوان دارند تا ماهی‌ها دچار مرگ نشده و آب آکواریوم همواره شفاف باشد.

سخن آخر

می‌توانید به جای استفاده از دستگاه‌های فیلتر بسیار گران قیمت برای جذب آمونیاک آب داخل آکواریوم از زئولیت معدنی استفاده کنید. زئولیت با ساختار متخلخلی که داشته تمام آمونیاک و ذرات ناخالص آب آکواریوم را جذب کرده و سبب شفاف شدن و تصفیه کامل آن می شود.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *