به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

فوم بتن چیست؟

فوم بتن یک سنگ فوم سخت شده است که از سخت شدن ملات سیمان، ماسه، آب و عامل کف کننده به دست می آید. فوم بتن بیشتر از منافذ تشکیل شده است. تعداد منافذ و در نتیجه چگالی فوم بتن بهنگام تولید و با تکنولوژی های جدید، تنظیم می شود. تولید فوم بتن هم می تواند سبک (تراکم 200-400 کیلوگرم بر متر مکعب) باشد که برای عایق حرارتی مورد نیاز است و هم نسبتاً سنگین باشد. برای تولید بلوک های دیوار برای کلبه ها با تراکم 500-800 کیلوگرم بر متر مکعب، استفاده از فوم بتن مناسب می باشد.

ویژگی فوم بتن چیست؟

ویژگی متمایز فوم بتن توانایی شناور شدن در آب است، زیرا چگالی آن کمتر از آب است. فوم بتن “سنگین” برای بلوک های بادوام تقریباً به طور کامل در آب غوطه ور می شود. بعضی از انواع فوم بتن عایق حرارتی 10-20٪ در آب غوطه ور می شود. بتن فوم به طور نامحدود در آب شناور می شود، زیرا فقط تا عمق 5-10 میلی متر خیس می شود، اما “هسته” داخلی بتن فوم خشک می ماند.

مهم ترین جز بتن چیست؟

مهمترین جزء ماده اولیه در تولید بتن، سیمان است. میزان مصرف آن از 170 تا 380 کیلوگرم بر متر مکعب بسته به مقاومت و چگالی ماده ای که می خواهید تولید کنید متغیر است. در قیمت تمام شده فوم بتن تا 80 درصد هزینه ها مربوط به سیمان است. از آنجایی که سیمان جزء اصلی مواد خام است، رنگ فوم بتن مانند بتن سیمان معمولی، خاکستری روشن است.

استفاده از سیمان به عنوان ماده اولیه اصلی به این معنی است که فوم بتن مانند بتن معمولی در دمای معمولی بالای صفر سخت می شود. اگر می خواهید سرعت سخت شدن را افزایش دهید، می توانید دمای محل سخت شدن را به مدت 8-12 ساعت به 40-60 درجه افزایش دهید. فوم بتن مانند سیمان یک ماده بسیار ضد آب است.

هر سیمانی از جمله سیمان کم عیار برای تولید فوم بتن مناسب است. با استفاده از سیمان پرتلند( تیپ 1 تا 5) فوم بتن تولید می کنیم. استثنائات کوچکی برای این کار وجود دارد. به عنوان مثال برای تولید سبک ترین فوم بتن با چگالی کمتر از 300 کیلوگرم بر متر مکعب، توصیه می شود از سیمان های با عیار بالا استفاده کنید.

مهم ترین ویژگی فوم بتن :

یکی از ویژگی های مهم فوم بتن افزایش مقاومت در طول زمان است. فوم بتن مانند بتن معمولی در 28 روز استحکام خود را به دست می آورد. اما پس از آن استحکام آن همچنان در حال افزایش است. فوم بتن در 2-3 سالگی بسیار قوی تر از بتن عمل می کند. این مواد به ساخت و ساز ما اطمینان بیشتری می دهد. فوم بتن یک بتن سلولی سبک وزن است که از سیمان، ماسه، آب و عامل کف ساز ساخته می شود.

مزایا و معایب فوم بتن چیست؟

نمونه ای از فوم بتن
بلوک های فوم چندین مزیت مهم دارند:

مقاوم در برابر حرارت: فوم بتن به دلیل ساختار متخلخل خود، گرما را 2-2.5 برابر بهتر از آجر ماسه آهکی با همان ضخامت حفظ می کند.
مقاومت در برابر سرما: این ماده می تواند به طور متوسط ​​35 چرخه انجماد و ذوب را بدون از دست دادن خواص مقاومتی خود تحمل کند.
مقاوم در برابر آتش: بلوک های فوم کاملاً نسوز هستند و این ویژگی یکی از مزیت های مهم آنها است. آنها در معرض شعله آتش نمی گیرند و مواد سمی آزاد نمی کنند.
سهولت نصب: گذاشتن فوم بتن در دیوارهای ساخته شده از این ماده، راحت است.
عایق صدا: یک بلوک فوم با ضخامت 120 میلی متر قادر است صداها را تا 48 دسی بل، سرکوب کند. این یکی از بالاترین نرخ ها در بین انواع مصالح ساختمانی است.
نصب سریع: بلوک های فوم بتن بزرگ و سبک بسیار سریعتر از آجر چیده می شوند. مصرف ملات سیمان یا چسب نیز کاهش می یابد.
دوستی با محیط زیست: فوم بتن بی بو است و مواد خطرناکی منتشر نمی کند.
پوسیدگی روی بلوک های ساخته شده از بتن فوم دیده نمی شود. جوندگان نیز نسبت به این ماده کاملاً بی تفاوت هستند.

معایب بلوک های بتن فوم به شرح زیر است:

فوم بتن یک ماده جمع شوند است. پس از اتمام کار ساخت و ساز، تغییر شکل ساختمان می تواند به 4 میلی متر در هر 1 متر مربع برسد.
فوم بتن یک ماده نسبتا شکننده است. آمار نشان می دهد که حدود 20 درصد از بلوک های فوم بتن تولید شده در حین حمل و نقل و نصب آسیب می بینند. بنابراین، شما باید با چنین بلوک هایی بسیار دقیق کار کنید.این پست توسط شرکای ما Wigs حمایت می شود
سلول های فوم بتن می توانند اندازه های مختلفی داشته باشند. به همین دلیل، وزن، چگالی و خواص عایق حرارتی مواد متفاوت خواهد بود.

بلوک گازی با فوم بتن چه تفاوتی دارد و کدام بهتر است؟

بتن هوادهی و فوم بتن بر اساس بتن سلولی تولید می شود. هر دو ماده سازگار با محیط زیست و برای انسان کاملاً ایمن هستند. با این حال، تفاوت خاصی بین آنها وجود دارد که باید هنگام انتخاب مصالح ساختمانی مورد توجه قرار گیرد:

فن آوری تولید

بلوک های فوم از آهک، سیمان، آب، عامل کف کننده و ضایعات مختلف صنعتی ساخته می شوند. محلول به دست آمده را درون ظروف می ریزند و به طور طبیعی سفت می شود. تولید بتن هوادهی به شرح زیر انجام می شود:

سیمان،
ماسه کوارتز،
آب، آهک،
پودر آلومینیوم مخلوط شده در اجاق، پرس می شوند و در دمای بالا سخت می شوند،
کدام بهتر است؟ بتن یا فوم بتن؟
هنگام تشخیص اینکه آیا بلوک بتنی هوادهی بهتر است یا بلوک فوم بتن، موارد زیر را در نظر بگیرید:

بتن هوادهی دارای اشکال ایده آل است، در حالی که فوم بتن ممکن است بی نظمی های قابل توجهی در سطح خود داشته باشد. بلوک های گاز بیش از 1 میلی متر نیست. برای بلوک های فوم این رقم اغلب به 2-3 میلی متر می رسد.

خواص عایق حرارتی و صوتی

هر دو ماده ( بتن و فوم بتن) با مقاومت در برابر یخ زدگی بالا و خواص عالی عایق حرارت و صدا شناخته می شوند. با این حال بلوک های بتن دارای اندازه دقیق تری هستند که امکان ساخت دیوارها را بدون “پل های سرد” فراهم می کند. علاوه بر این، فوم بتن، اغلب دارای ساختار ناهمگن است. خواص عایق حرارت و صدا در آنها متفاوت است.

جذب رطوبت

این تنها پارامتری است که در آن بلوک های گاز کمی پایین تر از بلوک های فوم هستند. بلوک های بتنی فوم شده رطوبت را به خوبی جذب نمی کنند، در حالی که بتن هوادهی با خواص جذب خوب، برجسته مشخص می شود. با این حال، یک “نقطه منفی” نیز دارد: دیوارهای ساخته شده از بلوک های هوادهی اصطلاحا “نفس می کشند” یعنی اجازه عبور هوا را می دهند. بلوک های فوم به نوبه خود عملاً اجازه عبور بخار را نمی دهند، بنابراین ساختمان ساخته شده از این ماده، کاملاً خشک خواهد بود.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *