به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

تاثیر استفاده از پوکه معدنی برای گلدان

عوامل بسیاری زیادی در رشد و نمو اغلب گیاهان تاثیرگذار هستند. یکی از موثرترین عوامل برای رشد گیاهان، خاکی است که در آن ریشه دارند. اگر خاک گلدان، دارای مواد معدنی و مغذی مورد نیاز باشد در رشد هرچه بهتر گیاه بسیار موثر خواهد بود. استفاده از پوکه معدنی برای گلدان ایده بسیار خوبی است؛ زیرا پوکه های معدنی محتوی مواد معدنی فراوانی هستند و به گیاهان کمک می کنند تا به راحتی رشد کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا با تاثیرات شگفت انگیز این محصول آشنا شوید.

مزایای استفاده از پوکه معدنی برای گیاهان

پوکه های معدنی در ساختار خود بسیاری از املاح معدنی را جای داده اند به همین خاطر وجود آنها در رشد بهتر و سریعتر گیاهان به طور جدی تاثیرگذار است. وجود این محصول در خاک علاوه بر رشد بهتر گیاهان سبب می شود که خاک هم ضدعفونی شود و از این طریق از بیمار شدن گل و گیاهان هم تا حد زیادی پیشگیری می کند. همچنین باید دانست که پوکه های معدنی با جذب درصد بالایی از آب در بافت خود سبب می شوند که رطوبت خاک تا مدت زمان بیشتری حفظ گردد و دیرتر تبخیر شود که در این حالت مانع از متراکم شدن سطح خاک گلدان می شود. علیرغم این که ذرات خاک معمولی به مرور زمان املاح معدنی خود را از دست می دهند ولی پوکه های معدنی با جذب آب در گذر زمان حاصلخیزتر می شوند به همین خاطر بسیار کاربردی هستند.

اگر خاک گلدان از نوع معمولی باشد و در آن هیچ ماده معدنی وجود نداشته باشد گیاه در اثر کمبود اکسیژن پژمرده می شود؛ حال می توان مشکل کمبود اکسیژن را با افزودن پوکه معدنی به گلدان برطرف کرد. به دلیل مقاومت بالایی که دارد ماندگاری بیشتری داشته از این رو مدت زمان طولانی در گلدان باقی می ماند. همچنین باید گفت که پوکه معدنی برعکس ماسه تا حد زیادی بیماری و آفت ها را از گیاهان دور می کند. در گلدان هایی که گیاه موجود در آنها تازه قلمه زنی شده است حتما از پوکه معدنی استفاده کنید زیرا از پوسیدگی قلمه جلوگیری می کند. این محصول از میزان نمک خاک کاسته و اسیدی بودن آن را کنترل می کند و با طبیعت گل و گیاهان و خاک کاملا سازگار است. وجود پوکه معدنی در گلدان باعث افزایش رشد شاخ و برگ های گیاهان می شود.

سه تا گلدان با پوکه معدنی

نحوه استفاده از پوکه معدنی در گلدان

در ابتدا با توجه به نوع گل و گیاهان زینتی سعی کنید یک گلدان مناسب را تهیه کنید سپس پوکه معدنی را با خاک موجود مخلوط کرده و درون گلدان بریزید. برای مثال پوکه معدنی سفید سمنان می تواند گزینه مناسبی باشد، توجه داشته باشید که اول مقداری از مخلوط خاک و پوکه معدنی را در گلدان ریخته سپس نهال گل و یا گیاه را در آن قرار داده و در ادامه باقیمانده خاک را به گلدان اضافه کنید. بعد از اتمام کاشت گل و پر کردن گلدان حتما آن را آبیاری کنید تا ذرات پوکه معدنی به طور کامل با ساختار ذرات خاک مخلوط گردد این کار باعث می شود که ریشه گیاهان خیلی بهتر مواد معدنی موجود را دریافت کنند.

پوکه معدنی برای چه گیاهانی مناسب است؟

ابتدا بدانید که پوکه معدنی دارای انواع مختلفی می باشد که از نظر کیفیت و کارایی با هم تفاوت دارند و سایر انواع آن به مرور زمان و در طبیعت به طور کاملا طبیعی تشکیل می شوند. از آنجایی که پوکه های معدنی فاقد هر گونه ماده مضر شیمیایی هستند پس به طور کلی در زمینه کشاورزی مزایای فراوانی دارند. در یک بیان کلی باید افزود که هر گیاهی که نیاز به رشد و تکثیر داشته باشد با وجود پوکه معدنی می تواند خیلی بهتر از سایر روش های دیگر رشد پیدا کند.برای استفاده از آن نوع گیاه و خاک آن مهم نیست فقط کافیست شما مقداری از بهترین نوع پوکه معدنی را به خاک موجود اضافه کنید و به مرور زمان اهمیت و تاثیر آن را مشاهده کنید. با وجود پوکه معدنی می توان در محیط آپارتمان و محل سکونت خود تعداد زیادی از گل و گیاهان زینتی را پرورش داد.

کاربرد پوکه معدنی برای زهکشی گلدان

حتما می دانید که هر چه خاک گلدان زهکشی بهتری داشته باشد ریشه گیاهان خیلی بهتر رشد می کند و دقیقا به همین منظور امروزه استفاده از پوکه معدنی در گلدان زیاد شده است. وجود پوکه های معدنی در خاک گلدان باعث می شوند که تنفس پذیری خاک خیلی بهتر باشد که در این حالت اکسیژن و رطوبت لازم برای رشد بیشتر و بهتر گیاهان به میزان فراوان فراهم شده و در این صورت گیاهان با سرعت بیشتری رشد و نمو پیدا می کنند. علاوه بر رشد سریع باید دانست که پوکه معدنی از سلامت گیاه هم محافظت کرده و نیازی به استفاده از سموم مختلف برای کنترل و مبارزه با آفات و بیماری ها نیست. هر خاکی که حاصلخیز نبوده و زهکشی مناسبی نداشته باشد قطعا بستر مناسبی هم برای کاشت گیاهان متنوع نیست و خوشبختانه امروزه وجود پوکه معدنی قدری از این مشکلات را برطرف ساخته است و با وجود آن می توان حتی در ضعیف ترین خاک ها نیز گیاهان متنوعی را تولید کرد.

پوکه معدنی در گلدان

دلایل استفاده از پوکه معدنی در گلدان

حتما می دانید که برای کاشت و نگهداری گل در گلدان نیاز است که هر چند مدت یکبار به خاک گلدان کود تقویتی اضافه کنیم تا با این کار به رشد سریع آنها کمک کنیم. حال باید دانست که وجود پوکه معدنی و افزودن آن به گلدان به میزان زیادی از وظیفه شما در امر مراقبت از گل های متنوع می کاهد زیرا این محصول غنی از املاح معدنی موردنیاز گیاه است. از آنجایی که پوکه معدنی نقش موثری در رشد و سلامت و اکسیژن رسانی گیاهان دارد امروزه در بین بسیاری از مردم باب شده که از آن استفاده کنند. در واقع مزایای مهم و فراوانی که آن برای خاک و گیاهان دارد همگی باعث شده است که افراد به زیادی از آن استفاده کنند.

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *