به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

کاربرد زئولیت در ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی علاوه بر مزایای بسیار زیادی که دارند. دارای معایبی نیز می باشند.که از جمله می توان به عدم خشک شدن کامل ظروف نیز اشاره نمود.استفاده از زئولیت در ماشین‌های ظرفشویی علاوه بر این که باعث خشک شدن کامل ظروف می شود. هزینه های آب و برق ماهانه را تا حد قابل توجهی کاهش داده. و با طول عمر بسیار زیادی که دارند سبب می‌شوند،تا نگرانی نسبت به اتمام آن‌ها نیز نداشته‌ باشید.در این مقاله سعی داریم تا به تمامی سوالات شما درباره کاربرد زئولیت در ماشین ظرفشویی پاسخ دهیم.

زئولیت-فتح البرز

زئولیت یکی از کانی ها با قدرت جذب بالا در طبیعت بوده. و یک نام مشترک برای بیش از ۲۴۰ ساختار  ویژه و منحصر به فرد است. که ۴۰ نوع آن ها در طبیعت یافت می شود.

زئولیت یکی از مواد تصفیه شیمیایی است که در فیلتراسیون آب آکواریوم از آن استفاده می‌شود و به‌ وسیله تبادل یونی عمل تصفیه آب را انجام می‌دهد.گفتنی است. که این ماده برای اولین بار در سال 1756 توسط اکسل فردریک کرونستد که یکی از کانی شناسان روس بود شناسایی و معرفی شد.

کاربرد زئولیت در ماشین ظرفشویی

زئولیت ظرفشویی

گفتنی است که،بسیاری از کمپانی های بزرگ سازنده ماشین‌های ظرفشویی در مدل‌های جدید خود از تکنولوژی زئولیت در ماشین ظرفشویی استفاده کرده‌اند. این شرکت ها توسط ۱۲۰۰ گرم سنگ زئولیت، مشکل عدم خشک شدن ظروف را به طور کامل برطرف کرده‌اند.

زئولیت ها دمایی نزدیک به ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد را در دستگاه تولید کرده و با گرمای زیادی که تولید می کنند سبب از بین رفتن کامل رطوبت محیط می‌شوند. و مدت زمان شستشو را کاهش می دهد.

زئولیت در ماشین ظرفشویی چیست

زئولیت در ماشین ظرفشویی

قابل ذکر است که ماشین‌های ظرفشویی زئولیت‌دار، دارای ۱۵/۱ کیلوگرم گرانول زئولیت می باشند.بدین ترتیب که فن‌های دستگاه در طی مرحله خشک کردن، هوای مرطوب را در درون محفظه خود به گردش در آورده و  زئولیت موجود، مولکول‌های آب را جذب می‌کند.

گرمای آزاد شده در طی این فرآیند، موجب تبخیر رطوبت داخل ماشین ظرفشویی می‌شود. که این عمل باعث می‌شود که حتی ذرات آبی که بر روی ظروف وجود دارند نیز تبخیر شوند.

نقش زئولیت در مصرف انرژی

معمولا در شستشو ظروف با ماشین‌ ظرفشویی، سعی می‌کنیم برنامه‌ای را انتخاب کنیم، که بیشترین ظرف را در کمترین زمان بشوید. که این کار موجب بالا رفتن مصرف آب و برق ماشین ظرف شویی شده. و مصرف انرژی را افزایش می‌دهد. بخصوص زمانی که ماشین ظرفشویی از مدل‌های قدیمی باشد.

در ماشین ظرف شویی های قدیمی از المنت و فن برای خشک کردن ظروف استفاده می‌کردند. بدین ترتیب که المنت گرمای لازم را فراهم می‌کند و فن این حرارت و گرما را در همه جای محیط داخلی دستگاه پخش کرده. و سبب خشک شدن ظروف می‌شود. خشک کردن ظروف توسط این سیستم علاوه بر ایجاد لک بر روی ظرف ها، اتلاف انرژی بسیار بالایی نیز داشته و هزینه ماهانه بسیار زیادی را در پی دارد.

استفاده از سنگ زئولیت در ماشین ظرفشویی علاوه‌ بر این که موجب افزایش کیفیت خشک کردن ظروف می شود.مصرف برق ماشین ظرف شوییتان را به شدت کاهش می دهد.

زئولیت دوست دار محیط زیست

فسفات سدیم ماده ای است که پیش از زئولیت ها بعنوان سازنده مواد اصلی شوینده ها مصرف می شد. اما دانشمندان با تحقیقاتی که در این زمینه انجام دادند به این نتیجه رسیدند که این ماده تعادل آبهای شیرین را بر هم می زند. و موجب خسارات جبران ناپذیری در این حوزه می گردد.

با در نظر گرفتن این موضوع که زئولیت ها با محیط زیست سازگاری عالی دارند ،جایگزین بسیار مناسبی برای فسفات سدیم شدند. و از آن پس به وفور در محصولات شوینده به مصرف می رسند.در ادامه به شرح موارد مصرف زئولیت ها نیز می پردازیم:

  •  از این ماده نه تنها در تولید شوینده ها بلکه در پالایشگاه ها به جای گوگرد (که این ماده نیز مخرب محیط زیست می باشد) استفاده می کنند.
  • به دلیل تحمل دمای بالا در دیزل خودروها به عنوان کاتالیزگر به کار می رود. گفتنی است که در خودروهایی با فناوری جدید از این ماده استفاده می شود.

مراحل عملکرد زئولیت در ماشین ظرفشویی

عملکرد باورنکردنی زئولیت در ماشین ظرفشویی با با ترکیباتی که با خود ساطع می کند باعث میشود ظرف‌های شسته و کاملاً خشک و بدون هیچ لکه‌ ای از آبدار و صرف زمان برای خشک کردن دستی ظروف نیست!
دلایل استفاده از زئولیت در ماشین ظرفشویی

1. جذب رطوبت:

زئولیت مانند یک اسفنج عمل می‌کند و با ظرافت تمام، رطوبت موجود در فضای داخلی ماشین ظرفشویی را به خود جذب می‌کند.

2. تبدیل رطوبت به گرما:

اما زئولیت این ماده شگفت‌انگیز، رطوبت جذب شده را به گرما تبدیل می‌کند. گرمای تولید شده توسط زئولیت، مانند یک بخاری کوچک در فضای داخلی ماشین ظرفشویی عمل می‌کند و به خشک شدن سریع‌تر ظروف کمک می‌کند.

3. گردش گرما و تبخیر رطوبت:

گرمای تولید شده توسط زئولیت به طور یکنواخت در سراسر محفظه ماشین ظرفشویی به گردش در می‌آید. این گردش گرما، باعث افزایش سرعت تبخیر باقی‌مانده رطوبت روی ظروف شده و به خشک شدن کامل آنها کمک می‌کند.

4. ظروفی درخشان و بدون لکه:

نتیجه این فرایند شگفت‌انگیز، ظروفی کاملاً خشک و درخشان بدون هیچ‌گونه لکه یا رگه آب است.

کاربرد زئولیت در ماشین ظرفشویی

مزایای استفاده از زئولیت در ماشین‌ ظرفشویی 

زئولیت ها مواد معدنی بسیار مفیدی هستند که کاربردهای فراوانی دارند.از جمله کاربردهای های آنها زئولیت در ماشین ظرفشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  همه ظروف را خشک کرده و بدون هیچ لکه ای تحویل می‌دهد:

    خشک شدن ظروف پلاستیکی بعلت اینکه پلاستیک به میزان کمی جاذب گرما می باشد، همواره با مشکل مواجه بوده است. به همین علت معمولا دیر خشک شده یا پس از خشک شدن ، لکه‌هایی از آب بر روی آن‌ها باقی می‌ماند. زئولیت هرگونه لکه‌ را از روی ظروف پاک کرده و اثری از لکه‌ها بجا نمی گذارد.

  • برای مدت طولانی قابل استفاده است (تقریبا دائمی):

    گفتنی است که بر خلاف قرص‌های مخصوص ماشین ظرف شویی،سنگ های زئولیت به سرعت تمام نمی‌شوند. و لازم نیست که نگران تعویض آن‌ها باشید. طول عمر مفید این سنگ‌ها حدود ۵۰ سال برآورد شده و به همین دلیل است که می‌توان زئولیت‌های ماشین طرفشویی را دائمی دانست.

  • بهینه سازی انرژی و صرفه جویی در مصرف :

با توجه به جایگزینی زئولیت بجای المنت های خشک کننده ،حرارت لازم جهت خشک کردن ظرف‌ها توسط این سنگ فراهم میشود. همانطور که می دانید خشک کردن ظروف بدون وجود زئولیت و در صورت استفاده از سیستم خشک کننده، انرژی زیادی را مصرف می کند، بنابراین با وجود سنگ زئولیت در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.

  • کنترل کننده دمای ظروف:

    استفاده از سنگ های زئولیت در ماشین‌ ظرفشویی باعث می‌شود که ظروف پس از خارج شدن از ماشین ظرفشویی داغ نباشند. و کاملا خشک شده و قابل استفاده باشند.

  • کنترل کننده مقدار بخار خروجی از ماشین ظرفشویی:

    معمولا پس از اتمام روند شست و شو و خشک شدن ظروف، با باز کردن درب دستگاه حجم زیادی از بخار را در ماشین ظرفشویی مشاهده می‌کنید. زئولیت در ماشین ظرفشویی موجب کاهش این اتفاق شده. و خشک کردن ظروف را بهتر می کند.

  • همچنین با کاهش زمان شستشو، کاهش دهنده ۱۰٪ از مصرف برق ماشین می باشد.

چند وقت یک بار باید سنگ زئولیت ماشین ظرف شویی را تعویض کرد؟

ماشین ظرفشویی

شاید این سوال در ذهن شما هم پیش بیاید. که طول عمر سنگ های زئولیت مخصوص ماشین ظرف شویی چقدر است.در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اصلاً نگران طول عمر این سنگ‌های زئولیت نباشید. چرا که این سنگ ها تقریبا دائمی بوده و طول عمر آن‌ها را ۵۰ سال تخمین زده‌اند. و نیاز به شارژ و یا تعویض آن‌ها نمی‌باشد.

 مشاوره رایگان قبل از خرید توسط کارشناسان ما ارائه می گردد.

فتح البرز

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *