به اشتراک بگذارید:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

کاربرد زئولیت در آکواریوم

زئولیت آکواریوم در کیفیت و تمیزی آکواریوم بسیار موثر است .در این مقاله سعی داریم،درباره کاربرد زئولیت در آکواریوم و تاثیر آن بر حذف آمونیاک و فلزات سنگین از آب، صحبت کنیم.با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات خود را درباره کاربرد زئولیت در آکواریوم بیابید.

زئولیت در آکواریوم 

نمونه ای از زئولیت

زئولیت یکی از کانی ها با قدرت جذب بالا در طبیعت بوده. و یک نام مشترک برای بیش از ۲۴۰ ساختار  ویژه و منحصر به فرد است. که ۴۰ نوع آن ها در طبیعت یافت می شود.

زئولیت یکی از مواد تصفیه شیمیایی است که در فیلتراسیون آب آکواریوم از آن استفاده می‌شود و به‌ وسیله تبادل یونی عمل تصفیه آب را انجام می‌دهد.گفتنی است. که این ماده برای اولین بار در سال 1756 توسط اکسل فردریک کرونستد که یکی از کانی شناسان روس بود شناسایی و معرفی شد.

این کانی به سنگ جوشان نیز معروف می باشد. زئولیت که در خانواده آلومینوسیلیکات ها قرار دارد، به روش های طبیعی و مصنوعی تولید میشود.

نحوه عملکرد زئولیت در آب

زمانی که زئولیت را در آب قرار می دهیم. آمونیاک را از آب حذف کرده و آن را درون ساختار متخلخل خود نگه می دارد. آمونیاک یک ماده بسیار سمی برای آبزیان می باشد. و زئولیت باعث کاهش میزان آمونیاک در آب می شود.

یون‌های سدیم موجود در ساختار زئولیت با یون‌های کلسیم و منیزیم آب واکنش داده و با یک دیگر تبادل یونی می‌کنند. این واکنش باعث رسوب کلسیم و منیزیم و درنهایت کاهش سختی آب می‌شود.

در تبادل یونی زئولیت، یون سدیم خود را مبادله می‌کند. به همین علت است که این ماده به زئولیت سدیمی‏ نیز معروف شده است.

یون‌های سدیم موجود در این ماده، جایگزین کلسیم و منیزیم محلول در آب‌شده و روی سایر آنیون‌های آب شامل سولفات، کلراید و سیلیکات‌ها مؤثرند. و این ترکیبات بدون هیچ تغییری در آب باقی می‌مانند.

کاربرد زئولیت در آکواریوم

زئولیت. این سنگ معدنی است نقشی کلیدی در حفظ سلامتی و زیبایی آکواریوم ایفا می‌کند.
زئولیت، با ساختار متخلخل و سطح وسیع خود با عملکرد خارق العاده خود آکواریوم شما را از شر آلودگی‌ها و سموم پاک کنند.

عملکرد زئولیت در آکواریوم:

زئولیت، آمونیاک، سمی‌ترین دشمن ماهی‌ها را جذب و خنثی می‌کند و از رشد جلبک‌ها جلوگیری می‌کند. این سنگ شگفت‌انگیز، آب آکواریوم شما را تصفیه می‌کند و محیطی سالم و دل‌انگیز برای ماهی‌ها و گیاهان فراهم می‌کند.

استفاده از زئولیت در آکواریوم:

گاز آمونیاک، سمی مهلک و نامرئی است که در آب حل شده و می‌تواند به سرعت سلامتی آبزیان را به خطر اندازد. این گاز، به مراتب سمی‌تر از یون آمونیوم است و حتی در مقادیر بسیار کم (کمتر از 0.02 میلی‌گرم در لیتر) می‌تواند برای ماهی‌ها کشنده باشد.
خوشبختانه، روش‌های مختلفی برای جداسازی آمونیاک از آب و پساب وجود دارد. یکی از این روش‌ها مصرف زئولیت در پرورش آبزیان میباشد .
در این روش، باکتری‌های خاصی به طور طبیعی آمونیاک را به نیترات تبدیل می‌کنند. این فرآیند، در بسیاری از روش‌های تصفیه آب به طور طبیعی اتفاق می‌افتد و راه حلی کارآمد و کم‌هزینه برای حذف آمونیاک به شمار می‌رود.

از کدام زئولیت در آکواریوم استفاده کنیم؟

پیش از پرداختن به کاربرد زئولیت در آکواریوم باید بدانیم که،زئولیت ها مواد معدنی متخلخل و بسیار جاذبی هستند. که عمدتا” از سیلیکا و آلومینیوم تشکیل شده اند. گفتنی  که این مواد به علت توانایی جذب و نگه داشتن انواع مواد نامطلوب مفید هستند.
 همه زئولیت ها با هم یکسان نیستند. اشکال زئولیت ها در عملکرد بهتر آن موثر است. Clinoptilolite یا clino، یکی از اشکال طبیعی زئولیت می باشد. که دارای خاصیت برتری بویژه برای آمونیاک است.
در حال حاضر علاوه بر اشکال مختلف زئولیت طبیعی، اشکال مصنوعی آن نیز موجود است. که دارای فرم و ساختار متفاوتی نسبت به فرم های طبیعی آنها می باشند.
باید به این نکته توجه شود،که در هنگام انتخاب زئولیت برای آکواریوم خود،باید زئولیت با برچسب مخصوص استفاده در آکواریوم را انتخاب کنید.
گفتنی است که زئولیت ها، برای استفاده در آکواریوم های آب شیرین و آب شور طراحی شده اند.
همچنین برخی فرمول ها برای آکواریوم های تازه تاسیس وجود دارند. که کربن فعال و زئولیت را با هم ترکیب می کنند. این ترکیب برای استفاده در آکواریوم هایی که، آمونیاک شدیدی را تجربه می کنند مناسب است.

نحوه استفاده از زئولیت در اکواریوم

یکی از متداول ترین روش های استفاده از زئولیت، استفاده از آن در راکتور های مخصوص می باشد. انواع مختلفی از راکتورها در بازار وجود دارند.که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند.
چیزی که باعث تبعیض راکتورهای زئولیت نسبت به انواع دیگر می شود. این است که آن ها دارای یک دسته هستند. که قابلیت تکان دادن مواد را به آکواریوم می دهد.
قابل ذکر است که،عمل تکان دادن برای چند دقیقه در طول روز انجام می شود.
تا باکتری ها را از لجن های باکتریایی آزاد کرده و مواد غذایی مرجان ها را فراهم کند.
بهتر است برای زئولیت از جریان کم استفاده کنید، معمولا” حدود 100 گالن در ساعت یا کمتر، مناسب است. چرا که هدف این است، پناهگاهی کوچک برای باکتری ها ایجاد کنیم، محیطی که آن ها بتوانند جذب نیترات و فسفات را افزایش دهند.

مزایا زئولیت در آکواریوم

در ادامه به معرفی مزایای زئولیت در آکواریوم و تاثیر آن بر آبزیان نیز می پردازیم:

  • زئولیت آکواریوم قیمت کمتری نسبت به سایر مواد شیمیایی دارد. که این اختلاف قیمت بستگی به مرغوبیت آن نیز دارد. بنابراین اگر می‌خواهید نتیجه مطلوب تری بگیرید از زئولیت‏ های با برند معتبر استفاده کنید.
  • در صورت اشباع‌ مواد زئولیت،توصیه می شود که آن را دور نریزید. چرا که می توان از آن به‌عنوان کود برای گیاهان گلدانی و یا حتی باغچه استفاده کرد. باید توجه شود که در استفاده از آن‏ زیاده‌روی نکنید. چرا که به دلیل قوی بودن آن به ریشه گیاه آسیب رسانده و آن را از بین خواهد برد.
  •  زئولیت بر غلظت آمونیاک و فسفات موثر بوده، و آمونیاک را جذب کرده و باعث کاهش ته نشینی فسفات نیز می شود.
  •  زئولیت باعث تعدیل PH در محیط زیست آبزیان می شود.
  •  باعث کاهش غلظت آمونیاک در کل دوره پرورش در استخر ماهی می گردد.
  • موجب افزایش تولید با کیفیت بهتر و کاهش تلفات می شود.
  •  این ماده فلزات سنگین را به خود جذب کرده.و مسمومیت های احتمالی را کاهش می دهد.
  • زئولیت ها توانایی جذب سموم قارچی بویژه آفلاتوکسین ها را دارند.قابل ذکر است که این ویژگی به دلیل ظرفیت تبادل یونی بالا ، وجود حفره های فراوان و توانایی تشکیل ژل ضعیف در زئولیت ها می باشد .
  •  ترکیب ۲ – ۳ درصد زئولیت با خوراک آبزیان ،هضم و جذب را بهتر کرده. و موجب رشد و باروری بیشتر نیز می شود .

معایب زئولیت آکواریوم

در ادامه به شرح معایب استفاده از زئولیت در آکواریوم نیز می پردازیم:

  • زئولیت نمی‌تواند نیتریت را جذب و خنثی نماید.به همین علت است که،در صورت استفاده از این ماده در آکواریوم‌هایی که به‌ تازگی راه‌ اندازی شده‌ اند و چرخه نیتروژن آن سپری نشده باشد. آمونیاک آن بوسیله این مواد جذب‌شده و موجب افزایش نیتریت آن می شود. قابل ذکر است که افزایش نیتریت موجب مسمومیت آبزیان و درنهایت ‏تنبلی ماهی‏ ها و بی‌حالی و بی‌اشتهایی و مرگ آنها خواهد شد.
  • برخی معتقدند که استفاده از زئولیت نه‌ تنها مفید نیست.بلکه به علت جذب آمونیاک آب ،که غذای باکتری‌های نیتروژن خوار آکواریوم می باشد. می‌تواند مضر هم باشد.
  • زئولیت آکواریم با پیت موس و ذغال ‏اکتیو تداخل داشته و استفاده از این سه مدیا تأثیر مثبت یکدیگر را کاهش می دهند.

احیای زئولیت

پوکه معدنی

عمر مفید زئولیت دو ماه است. و عملکرد آن پس از دو ماه دچار افت شدید شده و در صورت شارژ مجدد آن بهتر است قسمتی از آن را با مواد جدید جایگزین نمایید.

نحوه قرار دادن زئولیت در فیلتر آکواریوم

 زئولیت در اشکالی شبیه به کربن ارائه می شود. و با یک کیسه داخل فیلتر جای می گیرد. در فیلتر کنیستر، زئولیت باید مابین فوم و یا مواد مکانیکی و مواد بیولوژیکی قرار داده شود.

گفتنی است که،برخی از تولید کنندگان یک پد زئولیت را که می تواند در یک پاور فیلتر و یا کنار یک فیلتر کنیستر نصب شود را عرضه می کنند.

همچنین می توان زئولیت را درون یک کیسه قرار داد. و بجای قرار دادن آن در  فیلتر ،آن را داخل مخزن و در معرض جریان آبی که وارد مخزن می شود، قرار دهیم.

مزیت این کار آسان کردن تعویض یا خارج کردن آن از سیستم می باشد، بخصوص هنگامی که باید آن را بطور مکرر جایگزین و یا شارژ نمایید.

چگونه از زئولیت آکواریوم می توان دوباره استفاده کرد؟

زئولیت ها معمولا ظرف مدت یک ماه یا زودتر، اشباع شده و باید شارژ شوند و یا با زئولیتی جدید جایگزین شوند.قابل ذکر است که،زئولیت های مورد استفاده در آکواریوم های آب شیرین را می توان توسط محلول آب و 5% نمک طبیعی معمولی شارژ کرد.
بدین ترتیب که، پس از 24 ساعت غوطه ور کردن زئولیت در محلول آب و نمک، باید آن را در یک سینی پهن کرده و به مدت دو روز در معرض نور خورشید قرار دهید تا خشک شود.
به طور معمول باید زئولیت را پس از اشباع شدن، از آکواریوم خارج کنیم. قابل ذکر است که،زئولیت ها باید پس از شارژ شدن بعد از گذشت دو تا سه ماه با زئولیت های جدید جایگزین شوند.
زئولیت آکواریوم معمولا برای جذب آسان آمونیاک فرموله شده است، و آن را ماده ای مفید برای مقابله با آمونیاک ساخته است. باید بدانید که، زئولیت تمام سموم نامطلوب مخزن را حذف نمی کند. و برای همیشه نیز کارایی نخواهد داشت.
هنگامی که زئولیت به نقطه اشباع می رسد. دیگر هیچ مزایا یا فایده ای ندارد.

 نظر کارشناسان در استفاده از زئولیت آکواریوم آب شور

اکواریوم

کارشناسان آکواریوم آب شور به طور کلی استفاده از زئولیت را در این نوع آکواریوم ها توصیه می کنند. زئولیت یک ماده معدنی متخلخل است که به دلیل خواص جذب کنندگی بالای خود، می تواند آمونیاک، نیترات، فسفات و سایر مواد مضر موجود در آب آکواریوم آب شور را جذب کند.

کارشناسان در ارتباط با کاربرد زئولیت در آکواریوم تازه تاسیس شده اختلاف نظر دارند. بسیاری از افراد بر این اعتقادند که بیولوژیک باید طبیعی باشد. در صورتی که سطح آمونیاک بالا باشد، استفاده از زئولیت برای کوتاه مدت لازم و ضروری است.
این موضوع در آکواریوم های تازه تاسیس نیز صدق می کند، چرا که در چنین شرایطی مسمومیت با آمونیاک به سرعت می تواند منجر به تلفات آبزیان شود.
بهتر است که پس از حذف آمونیاک، زئولیت را حذف کنید. چرا که زئولیت نباید بطور دائمی استفاده شود.

قیمت زئولیت

زئولیت ها انواع مختلفی دارند. که برخی دارای خاصیت اسیدی بوده و برخی نیز قلیایی هستند. علاوه بر این لازم به ذکر است که روش تولید آن ها نیز با هم متفاوت بوده و نمونه های ایرانی آن رسوبی بوده و در اغلب کشورهای دیگر از نوع آتشفشانی استفاده می شود. بر همین اساس

قیمت زئولیت این گروه از کانی ها متغییر بوده. و با در نظر گرفتن داخلی یا خارجی بودن و همچنین ویژگی های شیمیایی آن ها نیز تعیین می گردد.

خرید زئولیت اکواریوم

جهت خرید انواع زئولیت می توانید با گروه صنعتی ما تماس بگیرید. باید به این نکته توجه شود که ممکن است نوع زئولیت مورد استفاده در هر یک از صنایع با هم تفاوت هایی داشته و راندمان آنها با هم متفاوت باشد.

فتح البرز

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *